قرن جدید، سال جدید، چشم انداز جدید / شهر گردشگری دماوند( بخش اول ) تاریخچه (۱)
قرن جدید، سال جدید، چشم انداز جدید / شهر گردشگری دماوند( بخش اول ) تاریخچه (۱)
در دوره دوم دولت دهم (احمدی نژاد) تعدادی از شهرهای کشور به عنوان شهرهای نمونه گردشگری تعیین می شوند که ابتدا دوازده شهر بوده و در سال ۹۵ به ۱۴ شهر ارتقاء پیدا می کند که آخرین آن شهر کاشان بوده است.

💠در دوره دوم دولت دهم (احمدی نژاد) تعدادی از شهرهای کشور به عنوان شهرهای نمونه گردشگری تعیین می شوند که ابتدا دوازده شهر بوده و در سال ۹۵ به ۱۴ شهر ارتقاء پیدا می کند که آخرین آن شهر کاشان بوده است.

❇️این شهرها عبارتند از:
۱-نیشابور در خراسان رضوی
۲-بسطام در سمنان
۳-شهمیرزاد در سمنان
۴-تفت در یزد
۵-ابرکوه در یزد
۶-میبد در یزد
۷-رامسر در مازندران
۸-لاهیجان در گیلان
۹-شیراز در فارس
۱۰- ماهان در کرمان
۱۱- سرعین در اردبیل
۱۲- کاشان در اصفهان
۱۳- دماوند در تهران
۱۴- ری در تهران
(آخرین ویرایش به نقل از خبر ۹۵/۶/۲۲ روابط عمومی میراث فرهنگی استان یزد)

💠دماوند مطابق مصوبه هیات وزیران به شماره ۹۹۷۲۱/۴۳۰۸۴ مورخ ۸۸/۶/۱۸ هم جزء شهرهای نمونه گردشگری تعیین گردیده و ابلاغ می گردد (به نقل از مصاحبه شهرام شریفی ۱۳۷۹/۷/۹)

💠۹۳/۶/۲۲- ایرنا- سعید شیرکوند: نقشه راه ۱۴ شهر نمونه گردشگری ترسیم می شود.
✅معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ترسیم نقشه راه ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور خبرداد و از شهرداران این شهرها خواست تا در مدت سه سال این نقشه را تهیه و ترسیم کنند.

✅سعید شیرکوند در دیدار با شهردارهای ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور گفت: بر اساس آنچه در ادبیات گردشگری تعریف شده، برخی از محورها، شهرها، شهرستانها و روستاها به عنوان محور، شهر، شهرستان و روستاهای نمونه کردشگری انتخاب می شوند ، در این راستا بر اساس مطالعات انجام شده علاوه بر مناطق نمونه در سالهای گذشته شهرها، شهرستانها و روستاهای نمونه گردشگری به تصویب هیات وزیران رسیده است.

✅وی با بیان اینکه اصلی ترین شاخص انتخاب محورهای نمونه گردشگری ویژگی های تاریخی و طبیعی است که بر اساس آن ستون فقرات اقتصاد، فعالیت ها و اقدامات شکل می گیرد ، خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در این سازمان طی سالهای گذشته با فرض اینکه صحیح باشد، ۱۲ شهر و ۲ شهرستان نمونه گردشگری انتخاب شده است؛ همچنین ۱۱۶۸منطقه ، حدود ۱۰۰روستا و ۱۱محور نمونه گردشگری نیز تعریف شده است.

✅معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه ایده این کار طبق آنچه در دنیا وجود دارد درست است ، افزود: وقتی محلی از پتانسیل برخوردار است کانون گردشگری تلقی و به صورت ویژه به آن پرداخته می شود ولی در کشور ما این موضوع پس از تصویب در هیات وزیران در سالهای گذشته در حد مصوبه باقی مانده و اقدامی در مورد آن صورت نگرفته است.

✅شیرکوند گفت: با توجه به اینکه این شهرها از پتانسیل ویژه ای برخوردار بوده و مصوبه هیات وزیران را دارد می توانند با فرض اینکه مطالعات به درستی انجام شده است از سایر شهرها متمایز شوند.

✅معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وی اظهار داشت: سازمان برای مناطق و روستاهای نمونه گردشگری ردیف بوجه عمومی دارد ولی برای شهرها و شهرستانهای نمونه گردشگری چنین بودجه ای اختصاص داده نشده است.

✅معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی خطاب به شهردارهای شهرهای نمونه گردشگری تاکید کرد: ما برای این جمع هویت حقوقی و مستقل قائل هستیم و با همین هویت، در سازمان میراث فرهنگی، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و دولت معرفی می شوید.

✅وی با بیان اینکه قصد نداریم شهرهای نمونه گردشگری کشور را افزایش دهیم از شهردارهای ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور خواست تا منطبق با طرح جامع گردشگری در صورت وجود در هر شهر ، نقشه راه شهرهای نمونه گردشگری را برای سه سال آینده ترسیم کنند.

✅شیرکوند خاطرنشان کرد: بعضی اقدامات عام است و به شهر خاصی اختصاص ندارد ، به همین منظور برای ۱۴ شهر نمونه گردشگری در کشور در بخش عمومی تفاهم می کنیم.

✅وی با تاکید بر حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این شهرها گفت: شهرداریها باید به بخش خصوصی کمک و سرمایه گذاران را جذب کنند ، در این راستا می توانیم شیوه نامه ای بنویسیم که مبنای عمل واگذاری امور به بخش خصوصی باشد.

✅معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ارائه تسهیلات بانکی و همچنین ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی را از برنامه های حمایتی سازمان از سرمایه گذاران برشمرد.

✅شیرکوند به وجود آثار و بناهای تاریخی در این شهرها و راه های بهره برداری از آنها در جهت گردشگری اشاره و تاکید کرد: تمام
های تاریخی اگر مالک دارد باید به رسمیت شناخته شود و اگر در اختیار سایر سازمانها و ارگانها است می تواند با رعایت استانداردهای میراث فرهنگی مرمت شود و با ورود بخش خصوصی تغییر کاربری دهد.

✅وی در پایان گفت: اگر هویت مستقلی برای شهرهای نمونه گردشگری شکل بگیرد می توان در بودجه سنواتی سال آینده ردیف بودجه مستقل برای آن در نظر گرفت و در برنامه ششم هم تعریف کرد.

💠اردیبهشت ۹۳ – ایسنا- جلال تاجیک مدیرکل دفتر مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای تهیه طرح جامع شهرهای نمونه گردشگری خبر داد.

💠[۹ماه بعد] ۹۴/۳/۱۱- به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی – شیرکوند معاون برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی در سومین نشست تخصصی فرمانداران و شهرداران شهرهای نمونه گردشگری کشور در رامسر گفت: باید رویکرد به شهرهای نمونه گردشگری کشور به گونه ای باشد که با ورود به این شهرها ویژگی نمونه گردشگری بودن آنها احساس شود.

✅شیرکوند با تاکید بر توجه ویژه فرمانداران، شهرداران و مردم شهرهای نمونه گردشگری کشور به ارتقای زیرساخت‌های گردشگری، استقلال ادارات این سازمان را در شهرهای نمونه گردشگری خواستار شد و گفت: هدف از برگزاری این‌گونه نشست‌ها و به ویژه نشست تخصصی فرمانداران و شهرداران شهرهای نمونه گردشگری کشور، هویت بخشی به این شهرها است و نمایان کردن اینکه قابلیت‌ها و ویژگی‌های این شهرهای نمونه گردشگری در حوزه گردشگری بی نظیر است.
✅وی استقلال ادارات میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری، ایجاد چارت جدید سازمانی و ایجاد معاونت‌های گردشگری در فرمانداری‌ها و شهرداری‌های شهرهای نمونه گردشگری را ضروری دانست و گفت: با برنامه‌ریزی در این زمینه تلاش می‌شود با حضور صاحبنظران، کارشناسان و متخصصان، اتاق فکر تشکیل دهیم و به الگوهای مشترک گردشگری دست یابیم.

✅شیرکوند افزود: ایجاد مراکزی برای راهنمایی و مشاوره گردشگران در ورودی‌های شهرهای نمونه گردشگری از موارد مورد توجه است. وی همچنین از مسوولان و ساکنان بومی این شهرها درخواست کرد با سرمایه‌گذاری و کمک به زیرساخت‌ها، بیش از پیش در جذب گردشگران فعالیت کنند.

💠۱۴شهر کشور به عنوان نمونه گردشگری انتخاب شده، اما زیر ساخت های جذب گردشگر ندارند
🔸شهرهای نمونه گردشگری اما بدون امکانات

✅۹۳/۷/۳- تعداد شهرهای نمونه گردشگری کشور اخیرا از ۱۲ به ۱۴ شهر ارتقا یافته است، اما به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی، تاکنون برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری ۱۲ شهری که در دولت گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده بود، اقدامی صورت نگرفته است.
با این حال بیشتر این شهرها نه فقط از امکانات و زیرساخت های استاندارد یک شهر نمونه گردشگری بی بهره هستند، بلکه امکانات آنها پاسخگوی حجم کنونی مسافران و گردشگران هم نیست.