اخطار دوم محیط زیست به شهرداری دماوند برای عدم جمع‌آوری زباله‌های جاده صالح‌آباد
اخطار دوم محیط زیست به شهرداری دماوند برای عدم جمع‌آوری زباله‌های جاده صالح‌آباد
برخورد با ۶ مورد تخلفات برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در شهرستان دماوند / انجام مطالعات پژوهشی در راستای تدوین سند محیط‌ زیست شهرستان دماوند

«میرزاکریمی» رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند:

❇️کمیته مدیریت پسماند شهرستان دماوند با تصویب ۱۲ مصوبه برگزار و وظایف همه دستگاه‌ها برای مدیریت پسماند در این شهرستات مشخص شد.

❇️در خصوص زباله‌های جاده صالح‌آباد مقرر شد که شهرداری دماوند نسبت به جانمایی سطل زباله، جمع‌آوری و انتقال آن به منطقه گندک اقدام کند.

❇️بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، وظیفه مدیریت پسماند در محدوده و حریم شهرها بر عهده شهرداری‌هاست و جاده صالح‌آباد نیز جزو حریم شهر دماوند بوده و شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند.

❇️انباشت زباله‌های جاده صالح‌آباد در سری قبل با اخطار محیط زیست جمع آوری گردید، اما بعد از مدتی دوباره آن مشکل به حال خود رها شد که به طور مجدد اخطاریه دوم برای شهرداری دماوند صادر گردید.

❇️در خصوص مشکلات مدیریت پسماند، با صدور اخطارهای اول و دوم تذکر داده می‌شود و در صورتی که اقدامی برای رفع مشکلات انجام نشود، گزارش آن جهت تعیین تکلیف به فرمانداری شهرستان دماوند اعلام خواهد شد.

🔺 برخورد با ۶ مورد تخلفات برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در شهرستان دماوند

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند از برخورد با ۶ مورد تخلفات برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند بیان داشت: تعامل مثبتی با منابع طبیعی داریم و به موضوع گیاهان دارویی ورود کرده و همچون گذشته با متخلفان این حوزه که برداشت‌های بی‌رویه از گیاهان دارویی دارند، برخوردهایی داشته‌ایم.

میرزاکریمی گفت: این برخوردها شامل حال افرادی که با خانواده برای طبیعت گردی آمده‌اند و تنها برای مصرف خود برداشت می‌کنند، نمی‌شود بلکه با افرادی برخورد می‌شود که گیاهان انبوهی را چیده و بار خودروی نیسان می‌کنند.

وی تصریح داشت: در سال‌های آینده نیز این روند برخورد ادامه خواهد داشت چرا که با کاهش بارندگی مواجه هستیم و از دست رفتن پوشش گیاهی در مراتع باعث تخریب طبیعت و آسیب به خاک و… می‌شود.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند عنوان کرد: ۲ مورد برخورد مستقیم توسط اداره محیط زیست و ۴ مورد با منابع طبیعی صورت جلسه شد، موارد بیشتر نیز شامل پیشگیری و حضور یگان حفاظت در عرصه‌ها برای جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان بود. با اقدامات انجام شده امسال این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت.

🔺انجام مطالعات پژوهشی در راستای تدوین سند محیط‌ زیست شهرستان دماوند

طی نشستی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دماوند در خصوص طرح مسائل و مشکلات محیط زیست شهرستان دماوند در امور پژوهشی و علمی دانشگاه و نیز پایان نامه‌های دانشجویان رایزنی‌هایی به عمل آمده است.

نقی میرزاکریمی، سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند در نشست خبری با خبرنگاران به‌مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: مساله محیط زیست امروز اهمیت بیشتری از گذشته پیدا کرده است، اهمیت هوای پاک نیز بر کسی پوشیده نیست و ریزگردهایی که از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند فعالیت روزانه مردم رامختل کرده و به سلامت آنها آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه رویکرد فعالیت‌های محیط زیست شهرستان برنامه محور و علمی است، افزود: طی نشستی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دماوند در خصوص طرح مسائل و مشکلات محیط زیست شهرستان دماوند در امور پژوهشی و علمی دانشگاه و نیز پایان نامه‌های دانشجویان رایزنی‌هایی به عمل آمده است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند گفت: مسائل محیط زیستی شهرستان تهیه شده و ۵۰ مورد از مشکلات زیست محیطی به دانشگاه آزاد اعلام شده است تا در پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان مدنظر قرار گیرد.

میرزاکریمی ادامه داد: برخی از عناوین محیط زیستی مذکور شامل بررسی آلودگی هوا در شهرستان دماوند، منابع آلایندگی داخلی و چگونگی تاثیر آلودگی هوای شهر تهران بر دماوند، ریزگردهای وارد شده از کشورهای همسایه، فاضلابهای شهری و صنعتی، منابع آلاینده رودخانه‌ها، پسماندها، بررسی وضعیت کشتارگاه‌ها و سیستم‌های تصفیه فاضلاب، گردشگری طبیعی، اثرات شکار و صید، بازیافت زباله‌ها و نخاله‌ها، اثرات فلزات سنگین و تغییر اقلیم و… هستند که به دانشگاه اعلام شده‌اند و از برنامه‌های اجرایی این اداره به شمار میروند.

وی تصریح کرد: این پژوهش‌ها یکی از مهم‌ترین سندهای محیط زیستی شهرستان خواهند شد که باهمکاری دانشگاه آزاد در حال انجام است.