داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش دوازدهم) /گزارش تحلیلی کمر بند جنوبی (۳)
داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش دوازدهم) /گزارش تحلیلی کمر بند جنوبی (۳)
طی سلسله مطالبی موضوع "کمربندی جنوبی دماوند ـ منطقه گیلاوند" را مورد بررسی قرار خواهیم داد . در ابتدا اسناد مرتبط با این موضوع را بررسی نموده و سپس به تحلیل آن ها خواهیم پرداخت.

💠در دو یادداشت قبلی ملاحظه شد که در همه این رفت و آمد ها ونشست وبرخاست ها در مورد کمر بند جنوبی یک گام اجرایی برداشته نشد مگر احداث کمر بند شمالی که ظرف این چند سال (۹۳تا۹۷) که این گزارش در حال آماده شدن است، اندرخم بودجه و رفع معارض و.. می باشد که تحلیل آن در پایان گزارش ها پرداخته خواهد شد.

💢۹۷/۹/۱- صفری فرماندار: شروع عملیات عمرانی روگذر محور تهران – دماوند به بلوار بعثت منطقه گیلاوند باید سریعتر شروع شود و این دردناک است که در شهر معطل بودجه باشیم، پیمانکار باید ظرف ۵ یا ۶ ماه پل را احداث کند.
🔸وی ادامه داد: حداقل ۳۵ درصد ترافیک منطقه گیلاوند با احداث یک روگذر به بلوار بعثت کم می شود. البته ریل قطار به دماوند تصویب شده و ردیف اعتباری گرفته و در برنامه دولت رفته است.
🔸صفری افزود: احیای کمربندی جنوبی شهر دماوند یا همان کنارگذر منطقه گیلاوند که در دوره های قبل کلنگ زنی شده بود نیز جزء برنامه می باشد.

💢۹۷/۱۰/۶- مجدداً صفری فرماندار، تلاش و پیگیری در رابطه با خط ریلی تهران به دماوند را مورد تاکید قرار دارد.

💢۹۷/۱۱/۴- محسنی بندپی استاندار، در نشست مشترک با مسئولان اجرائی دماوند، احداث کمربندی شهرستان دماوند را یکی از اولویت های اقدامات عمرانی در استان تهران دانست.

💢۹۷/۱۱/۴- میرزائی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه: با تکمیل شدن پروژه کمربندی دماوند گره ترافیکی مسیر تهران به فیروزکوه برطرف می شود. ضمن اینکه در کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی شهر دماوند نیز موثر است.

💢۹۸/۳/۲۷- ابراهیم بسابی، دادستان دماوند: برای رفع مشکلات ترافیکی جاده های هراز و فیروزکوه نباید به تشکیل جلسات اکتفا کرد.

💢۹۸/۳/۲۷- فرماندار شهرستان دماوند: محورهای اصلی مواصلاتی دماوند به علت عدم توسعه بار ترافیکی زیادی دارند/ پیشنهاد طرح عوارضی شدن احداث کنار گذر جنوبی گیلاوند به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار می‌باشد
با توجه به اینکه شهرستان دماوند در معرض دو مسیر مواصلاتی مهم و کشوری قرار دارد، ظرفیت جاده‌ها کشش این حجم از عبور و مرور را در حال حاضر ندارد
.
🔸وی افزود: جاده‌های شهرستان در حال توسعه نیستند و فاقد مسیر خروجی هستیم بنابراین طبیعی است که هر روز در جاده‌های اصلی مشکلاتی داشته باشیم.

🔸فرماندار شهرستان دماوند گفت: در راستای مسائل مذکور حمل و نقل ریلی پیگیری شده است، به دنبال این هستیم تا در سال‌های آتی بتوانیم اتوبان جنوبی که ادامه آزادراه پردیس است را برای دماوند احیا کنیم و این موضوع در دست مطالعه قرار دارد.

🔸صفری ادامه داد: احداث خطوط ریلی نیز یک راهکار برای روان‌سازی ترافیک است که دستور کار قرار دارد اما نیاز به اعتبار و زمان دارد.
وی بیان کرد: به‌جز اقدامات مذکور می‌توان با برخی اقدامات داخلی بار ترافیک را کاهش داد، این در حالی است که به طور مثال انتقال پلیس راه به مکان دیگر سه سال است که به
نشده است.

🔸فرماندار شهرستان دماوند در پایان گفت: پیشنهاد طرح عوارضی شدن کنار گذر جنوبی گیلاوند در حال حاضر به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌باشد.

💢۹۸/۳/۲۷-علی شیوا، معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند در این نشست اظهار کرد: همه باید بپذیریم که مشکل ترافیکی جاده‌های هراز و فیروزکوه بسیار حاد است و این مشکل در سطح شهرستانی نیست بلکه در سطح استانی و فرا استانی است.

🔸وی افزود: مشکل جاده‌های مذکور ملی شده است زیرا یکی از شریان‌های اصلی دسترسی به پایتخت در برخی ایام یا ساعات کاملاً مسدود است و این باعث می‌شود در مواقع خطر و بحران دسترسی به پایتخت دچار مشکل شود.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم با اعتبارات محدود شهری و شهرستانی مشکل مذکور رفع شود، تمام تلاش‌ها و اقدامات شهرداری، راهداری و پلیس‌راه تنها یک مسکن مقطعی است که گاهی حوزه عملکرد آن تفاوت می‌کند.

🔸شیوا عنوان کرد: اقداماتی همچون نصب تابلو و علائم، پارک حاشیه‌ای و دیگر ساماندهی‌ها ممکن است مسکن باشد اما قطعاً همگی در درمان این پدیده بی تأثیر هستند.
وی ادامه داد: در جلسات تشکیل شده به دنبال تصویب مسکن‌ها هستیم و پیشنهاد می‌شود این مسکن‌های مقطعی حداقل با سرعت بیشتری اجرا و طرح‌های شهرداری زودتر تصویب شوند.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند تصریح کرد: موضوع دیگر یک اقدام اساسی و بنیادی است، ماده ۴۸ شدن پیمانی که باعث آزار مردم در ترافیک می‌شود جای تأسف بسیار دارد و این خبر از تلخ‌ترین خبرهایی است که شنیده شده است.
🔸شیوا گفت: باید یک مصوبه برای ایجاد آزادراه کمربندی جنوبی دماوند داشته باشیم تا این معضل را از حالت مقطعی خارج و کاملاً درمان کنیم.

💢۹۸/۴/۱۸- در دیدار با وزیر راه / گلایه صفری فرماندار شهرستان دماوند با تاکید بر اجرای طرح کمربندی جنوبی به وزیر راه و متوقف شدن پروژه به دلیل عدم تامین اعتبار و اعمال ماده ۴۸

ایشان از وزیر خواست با اختصاص اعتبار و آغاز مجدد عملیات اجرائی طرح کمربندی جنوبی مشکل ترافیکی کشوری مرتفع شود.

💢۹۸/۴/۲۷- استاندار: مقرر شد به همراه نماینده مردم دماوند و فیروزکوه جهت احداث کمربندی تامین اعتبار شود و این مهم نیاز به پیگیری و جدیت بیشتری دارد.

💢۹۸/۵/۱- صفری، شهردار دماوند: در رفع معضل ترافیک از شهرداری توقعات بی شمار وجود دارد ولی وزارت راه با توجه به وظایف خود هیچ کاری انجام نمی دهد
احداث پل ارتباطی در ورودی شهر دماوند به بلوار بعثت و تقاطع زیرگذر پل شلمبه ۳۳ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: برای پل ورودی شهر مصوبه شورای شهر دماوند را گرفته ایم و این کار را انجام خواهیم داد.

🔸صفری، شهردار ادامه داد: موضوع جابجایی پلیس راه دماوند که در ورودی شهر قرار دارد، نزدیک به ۳ سال است در جریان است اما متاسفانه در این رابطه اتفاقی رخ نداده است.

💢۹۸/۵/۲۷- صفری فرماندار: مقرر شده برای دو طرح مصوب اعتبار ویژه ای تخصیص داده شود که یکی از آنها طرح تقاطع غیرهمسطح مهرآباد در رودهن و دیگری طرح کمربند جنوبی است.

💢۹۸/۷- صفری فرماندار: مقرر شده برای دو طرح مصوب اعتبار ویژه ای تخصیص داده شود که یکی از آنها طرح تقاطع غیرهمسطح مهرآباد در رودهن و دیگری طرح کمربند جنوبی شهر دماوند است که اعتبار آنها از محل جرائم خواهد بود.

💢۹۸/۷/۲۴- در مراسم افتتاح هنرستان زینبیه با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محسنی بندپی استاندار، میرزائی نیکو بیان کرد: با استمداد کمک در خصوص تکمیل شدن کمربندی دماوند، اظهارد اشت: مساله شاخص حوزه ما همیشه «ترافیک» بوده و هست و نفس همه مسافرین و ساکنین و همسایگان حوزه شمال شرق به شماره افتاده است و این پروژه اولویت مهم این ستاد باید باشد.

💢دی۹۸- نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی: با توجه به اینکه شهر دماوند در مسیر محور مواصلاتی تهران – فیروزکوه در محدوده بلوار آیت اله خامنه ای قرار دارد، جهت کاهش بار ترافیک منطقه اجرای این پروژه و کمربندی جنوبی یک ضرورت است.

💢۹۹/۴/۱۸- مهدی حیدری فرماندار و محمد تقی زاده معاون عمرانی استانداری تهران: از اجرای طرح مطالعاتی فاز ۲ کمربندی دماوند جهت رفع معضل ترافیک منطقه گیلاوند خبر دادند.
حیدری گفت: این موضوع قطعاً باید در سیاست گذاری وزارتخانه ای به عنوان یک طرح ملی نگاه کنند، چون عمده ای از مسافران ما به دماوند، ساکنین تهران و دیگر شهرستان ها هستند.
تقی زاده هم گفت: امیدواریم با کار مطالعاتی تا پایان سال، موانع اجرایی رفع و بودجه مورد نیاز تحقق یابد.
گفتنی است که اعتبار اجرای این کمربند ۱۱ کیلومتری بیش از یک هزار میلیارد برآورد شده است.

💢۹۹/۸/۲۲- فرماندار: از اقدام عملیاتی برای ایجاد کمربندی جنوبی دماوند با تهاتر و تامین بودجه در سال آینده خبر داد.
حیدری گفت: احداث میدان در ورودی شهر دماوند، بحث دوربین در ورودی و خروجی ها و ایجاد رمپ فرار، ایجاد سرعت کاه مد نظر قرار گیرد.