داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش سوم )  فصل دوم : تحلیلها ( ۱ )
داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش سوم )  فصل دوم : تحلیلها ( ۱ )
طی سلسله مطالبی موضوع "کمربندی جنوبی دماوند ـ منطقه گیلاوند" را مورد بررسی قرار خواهیم داد . در ابتدا اسناد مرتبط با این موضوع را بررسی نموده و سپس به تحلیل آن ها خواهیم پرداخت.

💠مترو تهران – پردیس – دماوند💠

🔲مقدمه

✅قبل از ورود به موضوع بحث،یادآوری چند نکته حائز اهمیت است:

۱)در طول بیش از چهل سال دوران انقلاب اسلامی جاده تهران دماوند به علت واقع شدن در مسیر دو جاده اصلی کشور یعنی “تهران -هراز” و “تهران- فیروزکوه-قائمشهر” حوادث زیادی را پشت سرگذاشته است ولی به نتایج خوبی منتهی گردید:

🔸احداث بزرگراه تهران – پردیس
🔸احداث بزرگراه بومهن – دماوند
🔸احداث بزرگراه دماوند – فیروزکوه – قائمشهر
ازدستاوردهای این دوران است که به علت ازدیاد جمعیت و تردد و فراوانی ماشین باعث شد که این بزرگراه ها به بهره برداری برسد،که البته حاصل زحمات و پیگیری های مسئولان در دوره های مختلف اعم از نمایندگان،فرمانداران و…بوده است.

🔅در این میان واقع شدن منطقه گیلاوند در مسیر تهران–دماوند–فیروزکوه، باعث شده مردم این منطقه بیش از بیست،سی سال در تنگنا های عبور و مرور از لحاظ شخصی و ماشین قرار گیرند.

🔅نمونه های فراوانی از تصادفات در این ۲۰ سال پیش آمده است که دو نمونه بارز و سخت آن در سال ۱۳۸۷ و ۱۴۰۰ بوده است.

۲)در این بیست – سی سال نمایندگان (آقایان رسولی نژاد، خانزادی، رامین، مشهدی عباسی، میرزایی نیکو)، فرمانداران(آقایان ولیپور، فخاری، فیاضی،معتمد نیا،فردی،افشار،محمدی فر،مجید صفری، حیدری)، شهرداران (آقایان رئیسی، شاکری، صفری، باقر پور شیوا، همتی)،شوراهای شهر، رؤسای اداره راه و شهرسازی باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

🔅اگرچه بررسی ها نشان می دهد اقداماتی و پیگیری هایی انجام شده است ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. ره آورد آمادگی دارد نظرات مسئولان محترم را چه به صورت مکتوب و غیرمکتوب در اختیار مردم عزیز قرار دهد.

۳)در رابطه با افزایش ظرفیت حمل ونقل به شهر رودهن و آبعلی و.شهر دماوند وهمچنین ورودی به شهر دماوند از چنار تا پلیس راه در #روزهای پرترافیک و پایان هفته و تعطیلی ها # و #ورودی به منطقه گیلاوند از پلیس راه تا پل شلمبه# که در بافت مسکونی قرار گرفته است، چند طرح پیشنهاد شده بود و هست که طی سه تحلیل به آن پرداخته می شود:

الف) مترو تهران – پردیس – دماوند

ب) کنار گذر سرهار یا اصطلاحا کمربندی شمالی یا کمر بند غربی

ج) کمربندی جنوبی

🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅

الف) مترو تهران – پردیس – دماوند:

🔰داستان مترو تهران – پردیس – دماوند بنابر شواهد مکتوب از سال ۸۶ و با شروع دوره نمایندگی دکتر رامین شروع همزمان شده است.
ایشان تلاش فراوانی کرد تا مترو به دماوند بیاید ، ولی از آنجا که خود مترو تهران – پردیس با مشکلاتی اعم از اعتبار و مشکلات زیست محیطی مواجه بوده است تاکنون اجرایی نشده است، تا چه رسد به اتصال آن به دماوند که در حال حاضر به رویا و خواب می ماند. اگرچه یک واقعیت است و بالاخره روزی این رویا تعبیر شده و عملیاتی گردد.

💠با این حال تاریخچه شروع مترو از پردیس به دماوند را ارائه می دهیم تا مردم در جریان شروع طرح مترو تاکنون و همچنین وعده ها و وعید ها قرار گیرند.

🔅۲۸ آبان ۱۳۸۷– رامین: آرزوی من راه اندازی خط متروی تهران – دماوند است.
🔅۲۹دی ۱۳۸۷– امیر امینی مدیرعامل عمران شهر پردیس: تصویب طرح توجیهی – نیاز زیر ساخت های این طرح به یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد ریال – پیش بینی برای اتمام طرح در سال ۱۳۹۵
🔅۲۱فروردین ۱۳۸۹- دکتر رامین: مترو شمال شرق استان در اردیبهشت ۸۸ از سوی هیات دولت به تصویب رسید
این خط ابتدا به پردیس، پس از عبور از دو شهر بومهن و رودهن به شاخه های آبعلی و دماوند تقسیم و درنهایت به آبسرد خواهد رسید. بودجه این طرح ۵۷۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
🔅۲۱ تیر ۸۹- طرح های مطالعاتی قطار شهری شمال شرق استان تهران در اسفند گذشته تحویل مسئولان شده است و ۳۰ تیرماه مقرر شد موافقت های فنی آن اخذ گردد.
ان شاء ا… در هفته دولت کلنگ زنی می شود./دکتر رامین
🔅۳۰ بهمن ۸۹- دکتر رامین: طرح ایجاد قطار شهری شمال شرق استان تهران تا چند سال پیش به عنوان یک آرزوی دست نیافتنی مطرح بود اما مساعدت وزیر راه (بهبهانی) در این زمینه موجبات گنجاندن طرح راه اندازی قطار شهری را در برنامه های دولت فراهم ساخت.
🔅ویژه نامه تبلیغاتی ۱۴۰۰ روز با مردم
دکتر رامین – یک هفته پیش از انتخابات ۱۲ اسفند ۹۰: مترو دماوند که ۳سال پیش در ابتدای دوره نمایندگی یک دروغ بزرگ و یک آرزوی دست نیافتنی تلقی می شد، طرح توجیهی آن انجام شد و مصوبه هیئت دولت آن صادر شد و مطالعه فاز یک و دو آن انجام شد و در مرحله انتخاب پیمانکار است. پیمانکار از منطقه بازدید کرده است و همین روزها کار به دست کارگاه داده می شود و آنطور که پیمانکار گفته است ۴ کارگاه یکی در دماوند و یکی در رودهن و یکی در پردیس و تهران، از ۴ جبهه این مترو را شروع به ساخت می کنند. در طول این مدت رامین با
بخش خصوصی مذاکراتی را ترتیب داد تا مترو شهرستان احداث شود و به راه بیفقد.
🔅۱۵ تیر ۹۰- مترو تهران – دماوند تا ۱۸ ماه آینده راه اندازی می شود. ریل گذاری این پروژه بسیار مهم دو ماه آینده انجام می شود.
🔅۱۲اردیبهشت ۹۱- شاهرخ رامین نماینده دماوند و فیروزکوه، اجرای مترو توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص)

🔅۲۴خرداد ۹۱- هادی رحمتی مدیرکل دفتر فنی استانداری: اختصاص اعتبار مترو در لایحه بودجه سال۹۱
🔅۷ تیر ۹۱- هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس: مرحله تکمیل نقشه های فاز یک و تعیین پیمانکار برای شروع کار اجرایی – تهاتر زمین با پیمانکار و اجرا به صورت BOT (ساخت و بهره برداری)
🔅۱۰ مرداد ۹۱- هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس: مرحله جذب و ارزیابی پیمانکاران – آماده بودن تمام طرح برای اجرا – شروع از ایستگاه سرخه حصار و خط ۲ تهران و پایان در جنوب فاز ۹ – برآورد یک هزار و ۷۰۰میلیارد ریال هزینه ساخت – مذاکره با چند سرمایه گذار بخش دولتی و خصوصی
🔅۱۵ آذر ۹۱- عیسی فرهادی فرماندار تهران: آماده شدن اموری نظیر تجهیز کارگاه و تهیه ملزومات آغاز پروژه از سوی قرارگاه سازندگی «خاتم» به عنوان مجری طرح و ابلاغ طرح نهایی به قرارگاه خاتم
🔅۲۲ آذر ۹۱- محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران: کلنگ زنی متروی پردیس تا پایان سال، مدت اجرا بنا بر تخقیق اعتبارات
🔅۱۲ بهمن ۹۱- مرتضی تمدن ادامه داد: تعیین شدن پیمانکار مجری طرح و شروع پروژه بزودی
🔅۲۲ فروردین ۹۲- هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس: تصمیم به امضای تفاهم نامه با یکی از بانک های کشور برای تامین مالی و تهاتر زمین با پیمانکار مترو – در صورت نهایی شدن تفاهم نامه، آغاز ساخت مترو و پردیس از اردیبهشت
🔅۳ شهریور ۹۲- رستمیان معاون وزیر راه و شهرسازی: تقاضای آخوندی مبنی بر ارائه برنامه یکپارچه شبکه حمل و نقل شهر جدید پردیس به تهران
🔅۳۰ آبان ۹۴- اتصال آزاده راه تهران به پردیس به جاده هراز
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران پردیس خبر داد که براساس برنامه دراز مدت قرار است
آزاد راه تهران پردیس تا گردنه امامزاده هاشم (ع) ادامه پیدا کند که شامل دو طرح است که منطقه اول از آزاد راه تهران پردیس به طول ۱۲ کیلومتر از انتهای شهر بومهن تا ابتدای شهر آبعلی است و درنتیجه اتصال آن به جاده هراز را خواهیم داشت با ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار
🔅۱۱ مهر ۹۴ – راه اندازی قطار دو طبقه برقی در مسیر پردیس – تهران با ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه
🔅۱۰ اسفند۹۷ – احداث خط متروی تهران – پردیس – دماوند از سال ۹۸آغاز می شود. وی افزود: موضوع کمربندی شهر دماوند در دست پیگیری است و طرح مطالعاتی در حوزه سرهار به اتمام رسیده و بخشی از آن اجرا شده است. اولویت اول در بخش توسعه حمل و نقل جاده ای پروژه کمربندی است و در بخش ریلی خط تهران – پردیس – دماوند است.
🔅۱۶ اسفند ۹۶– قاسم میرزایی نیکو: یکی از مصوبات بسیار خوب بودجه ۹۷ توجه به بحث زیرساخت هاست که دو میلیارد دلار از اعتبارات فاینانس برای مترو است؛ از جمله مترو تهران- پردیس و تهران-ورامین و اسلامشهر
🔅۳ دی ۹۹- تذکر سیداحمد رسولی نژاد به وزیر راه و شهرسازی: وی خواست در جهت تسریع در تداوم خط مترو تهران – پردیس به دماوند اقدام کند.
🔅۱۸ بهمن ۹۹ – اسلامی وزیر راه و شهرسازی: مترو پردیس با جابه جایی سالانه ۲۵۰ هزار نفر با مسیر ۲۵ کیلومتر و هزینه ۴ هزار میلیارد تومان که ۳۰درصد قرارگاه خاتم، ۴۰ درصد شرکت عمران و ۳۰ درصد دولت در مدت زمان ۴۰ ماه با دو ایستگاه پردیس و بومهن می باشد.
🔅۲۲ تیر ۱۴۰۰ – محیط زیست موافقت خود را با اجرای طرح قطاربرقی اعلام کرد؛ کلنگ اولین پروژه مشارکتی ریلی کشور به زودی به زمین می خورد
مدیرعامل خط مترو گفت: این خط می تواند به شهرستان ها و شهرهای شمال شرق استان تهران مانند بومهن، رودهن، دماوند و فیروزکوه و مسافران ورودی گلستان و مازندران نیز قرار خواهد گرفت.

از آبان ۷۸ تا تیر ۱۴۰۰ خبر های به مدت ۱۲ سال را با هم مرور کردیم،و فهمیدیم، تا حال هیج اتفاقی حتی برای مترو تهران -پردیس که جزء تعهدات دولت هست نیفتاده است تا چه برسد به اتصال پردیس-دماوند که فرع بر آن می باشد.

🔸بعد از این سال ها اخیرا سازمان محیط زیست در دوره ریاست مهندس کلانتری مجوز عبور از مناطق متعلق به مناطق سرخه حصار و..را صادر کرده است تا انشاءالله پروژه مترو تهران-پردیس شروع شود.

💢۱-در دوره نمایندگی دکتر رامین،ایشان با تلاش فراوان پیگیر پروژه مترو دماوند بودند،ولی به سرانجام نرسید.

💢۲-در دوره نمایندگی آقای مشهدی عباسی ،ظاهرا ایشان اولویت را به احداث کمر بند شمالی و جنوبی وسایر راه ها می دادند،لذا در این رابطه از ایشان خبری منتشر نشده است.

💢۳-در دوره نمایندگی آقای میرزایی نیکو،ظاهرا ایشان معتقد بودند باید تلاش شود،مترو تا پردیس اجرا گردد،بعد پیگیر اتصال آن به دماوند شویم.

💢۴-در دوره اخیر آقای رسولی نژاد تذکری راجع به مترو تهران-پردیس-دماوند داشته اند و ظاهرا موافق اتصال این خط تا دماوند هستند،اما آیا اقدام خاصی داشته اند،تاکنون خبر خاصی منتشر نشده است.

💢۵-با این حساب همانطور که گفته شد،احداث مترو تا دماوند جزء رؤیاهاست.

🔅 دولت ها نسبت به احداث قطار شهری به مناطق جدید شهری تعهد دارند، از این رو احداث مترو تا پردیس در تعهد دولت اعم از شرکت عمران پردیس وخودش است.

🔅تا کنون یکی از بزرگترین مشکل مترو تهران –پردیس ،دریافت مجوز محیط زیست بوده که اخیرا برطرف شده است و احتمالا در آینده نزدیک عملیات عمرانی این پروژه شروع خواهد شد.

🔅ظاهرا دولت برای ادامه مترو پردیس تا دماوند تعهدی ندارد،بنابر این باید توسط بخش خصوصی انجام شود که به نظر می رسد در حال حاضربا توجه به کمربندی جنوبی امکان پذیر نمی باشد.

🔅البته این بحث منافات با تلاش و پیگیری مسئولان شهرستان ندارد، زیرا جمعیت شهرستان در حال افزایش است ومی طلبد از هم اکنون برای تحقق این نیاز مبرم منطقه آینده نگری صورت گیرد.