داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش پنجم ) / کنارگذر سرهار
داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش پنجم ) / کنارگذر سرهار
طی سلسله مطالبی موضوع "کمربندی جنوبی دماوند ـ منطقه گیلاوند" را مورد بررسی قرار خواهیم داد . در ابتدا اسناد مرتبط با این موضوع را بررسی نموده و سپس به تحلیل آن ها خواهیم پرداخت.

💠کنارگذر سرهار یا اصطلاحاً کمربندی شمالی یا کمربند غربی ( ۱ )💠

🔆ایده اولیه🔆

🔅«کنار گذر سرهار» جاده قدیم دماوند است که در سال های دور از این مسیر برای عزیمت به تهران استفاده می شد. از این رو ایده “کنارگذر سرهار” ایده قدیمی بود که توسط حمید رضا مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در دوره هشتم ، به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه گردید و با استقبال آنان مواجه شد.

🔅آبان ۱۳۹۴ –مشهدی عباسی در نشست مسئولان دانشگاه پیام نور: جاده سرهار که سبب کاهش حجم ترافیک گیلاوند و سهولت تردد مسافران و شهروندان از بافت قدیم دماوند می شود در مرحله اجرایی قرار دارد و به توسعه و پیشرفت دانشگاه پیام نور کمک خواهد نمود.

🔅دی ۱۳۹۴–ایشان در یک نشست مطبوعاتی بیان کرد: دغدغه ما در شهرستان دماوند، ترافیک گیلاوند بوده است که در این زمینه اعتباری بالغ بر ۱٠ میلیارد تومان جهت آماده سازی کمربندی غربی گیلاوند در نظر گرفته شده بود که این موضوع با توجه به بازرسی ها و نظارت های بعدی تا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه آزاد سازی را در برمی گیرد. وی اضافه کرد:اکنون با پیگیری های مجدد این هزینه به ۲۰۰میلیارد تومان رسیده است که در نهایت به بخش خصوصی واگذار شود،مسافت کمربندی از مهرآباد تا اسلام آباد ۱۲ کیلومتر است ، تعدادی سرمایه گذار هم معرفی کردیم.

✅[برای حل مشکل ترافیک گیلاوند] دو تا مُسَکّن ارائه دادیم؛ یکی راه سرهار بود که وزیر را هم بردیم که با کمک شهرداری، شورای شهر و فرمانداری و استانداری این اتفاق بیفتد.

✅ایشان به راه آبسرد – چنارشرق هم اشاره دارد که ۵۰ سال پیش تردد از این مسیر بوده است که می تواند به کم شدن ترافیک کمک کند.

🔅اردیبهشت ۹۴- محمودی فر، فرماندار دماوند: جاده سرهار به اسب چران را تنها پروژه جدید تعریف شده در سال ۹۳ برشمرد … که در سال ۹۴ نیز اعتبارات ویژه ای به این موضوع اختصاص داده خواهد شد.

🔸وزیر راه و شهرسازی نیز در ایام نوروز بازدیدی از محل پروژه داشت، پیمانکار مشخص شده و در آینده نزدیک شاهد کلنگ زنی آن خواهیم بود.

🔅مرداد ۹۴- فریبرز واحدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه این پروژه با مشارکت شهرداری دماوند و راه و شهرسازی این شهرستان اجرا خواهد شد، اظهارکرد: به زودی عملیات اجرائی کنارگذر در محدوده سرهار دماوند شروع می شود.

🔸وی افزود: پیمانکار این طرح انتخاب شده است و تنها تعدادی معارض در مسیر کنارگذر قرار دارد که با رفع آنها عملیات اجرائی آغاز و با اجرای این طرح مسیر تردد از گردنه سرهار و بلوار بعثت به صورت موازی و بدون ترافیک شهری از مسیر خارج می شود.

🔅تیر ۹۵- مجید اصلانی زاده، رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های اصلی و فرعی استان تهران: احداث کمربندی غربی شهرستان دماوند به طور ۸۵کیلومتر با عرض تمام شده ۲۵ متر در دو شاخه شمالی و جنوبی از ابتدای اردیبهشت سال ۹۴ آغاز شده که فعالیت هایی همچون بوته کنی، آماده سازی زمین، عملیات خاکی، اجرای — (آبراهه ها)، زیراساس، اساس و آسفالت، تهیه و نصب کلیه علائم امینی، گاردریل در دو طرف مسیر و نیوجرسی در وسط کمربندی مذکور را شامل می شود که در مدت ۲۴ ماه با مبلغ اولیه ۲۸۰میلیارد ریال ساخته خواهد شد و با احتساب تقاطع های غیرهمسطح این عدد به ۵۰۰ میلیارد ریال تغییر خواهد یافت.
🔸ایشان اضافه کرد: پیمانکار با توان بسیار بالا می باشد که کار را به پایان خواهد رساند.

🔅۱۳۹۵/۷/۱-آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه احداث کمربندی غربی (سرهار) گفت:این پروژه برای کاهش بار ترافیک منطقه بسیار مهم است.
🔸وی در ادامه گفت: پیشرفت پروژه ۳۰ درصد می باشد وبه شرط تأمین اعتبار، تا مهرماه افتتاح خواهد شد.

🔅۹۶/۴/۱۹- نادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به نقش کمربندی غربی شهرستان دماوند گفت: این کمربندی در حد فاصل محور تهران – فیروزکوه تا شهردماوند به منظور اتصال به محور فرعی دماوند – مشاء و جذب بخشی از ترافیک محور فیروزکوه به مقصد دماوند و مشاء شکل گرفته است.

🔸وی ادامه داد: این پروژه به طول ۴/۵۶۰ کیلومتر با عرض تمام شده ۲۵ متر و دو شاخه شمالی (شمالی به طول ۱۹۰۰ متر طول و باند جنوبی به طول ۲۰۰۰ متر با عرض متوسط ۱۲/۶ متر) در دست اجراست.

🔸محمدزاده در ادامه با اشاره به حجم این پروژه گفت: ۶۹۱ هزار مترمکعب خاک ریزی، ۲۱۰۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، لایه اساس در حجم ۲۵۰۰ مترمکعب، لایه زیراساس در حجم ۲۶۰۰۰ مترمکعب، آسفالت گرم به میزان ۲۰۱۱۱ مترمکعب، حمل و نصب گاردریل به میزان ۵۲۸۰۰ کیلومتر، تهیه و نصب تابلوها و علائم ترافیکی برابر ۱۷۸۹۰۰ کیلوگرم، خط کشی راه به میزان ۵۱۸ کیلومتر، تهیه ونصیب نیوجرسی ۳ متری به میزان ۱۷۹۹۱۰۵ مترمکعب بوده است.

🔸ایشان در پایان گفت: در حال حاضر تیربرق، لوله گاز، لوله آب و منهول، فیبر نوری، باغات و مزارع کشاورزی، ویلاها و مستغلات، معدن سرهار دماوند، دیواره های کارخانه آب معدنی دماوند به عنوان معارضین این پروژه به حساب می آِند.

🔸البته پیشرفت تجهیز کارگاه حدود ۹۰ درصد شده و نمودار پیشرفت فیزیکی پروژه پس از گذشت یک سال از شروع کار حدود ۲۰ درصد است.

🔅۱۳۹۵/۴/۲۷-حبیب شعبانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند با اشاره به ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه کمربندی سرهار، اظهار کرد: طول محور کمربندی سرهار ۸ کیلومتر می‌باشد و میزان اعتبار بالغ بر ۲۸ میلیارد برآورد شده است و به منظور سهولت به جریان ترافیک دماوند-گیلاوند در حال احداث می‌باشد.

🔸وی افزود: عملیات طرح تعریض و احداث آن از اسفندماه سال ۹۴ شروع در نیمه دوم سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

🔸رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: نقشه طراحی پروژه کمربندی جاده سرهار با تعامل شهرداری شهر دماوند، مسکن راه و شهرسازی و استانداری تهران صورت گرفته است که هزینه‌های این طرح به نسبت بین این سه نهاد تقسیم خواهد شد.

🔸شعبانی در ادامه به ارتباط جاده سرهار به جاده شمال، تصریح کرد: بخشی از ترافیک عبوری امامزاده هاشم (ع) و مشاء به دماوند و از دماوند به اسب چران نیز با اجرای این طرح کاهش می‌یابد.

🔸وی اقدامات عمرانی اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند را با توجه به مصوبات کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان عنوان کرد و گفت: تعریض و احداث جاده کمربندی سرهار، بهسازی محورهای روستایی و ایجاد جاده کمربندی ارتباط تهران به مازندران از جمله طرح‌های عمرانی است که در حال احداث می‌باشد.

🔅۹۵/۵/۲- میرزائی، نماینده دماوند: جاده کمربندی سرهار را بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهرستان دماوند دانست و گفت: پروژه جاده کمربندی سرهار با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، استانداری تهران و شهرداری دماوند در حال پیگیری است و درصدد هستیم تا با توجه به آغاز تعطیلات نوروزی و مسافرت‌ها، این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

🔸نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأمین اعتبارات پروژه جاده کمربندی سرهار افزود: بخش‌هایی از اعتبارات این پروژه تأمین شده و بخش‌های دیگر را در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آن را به سرانجام برسانیم.

🔸میرزایی‌نیکو تصریح کرد: با توجه به تقاطع جاده کمربندی سرهار با جاده اصلی به سمت تهران، اگر این پروژه به‌خوبی طراحی و اجرا شود، حجم ترافیک سنگین محدوده منطقه گیلاوند را کاهش خواهد داد.

🔸وی با بیان اینکه پروژه جاده کمربندی سرهار تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بیان کرد: بر اساس هماهنگی‌ها، قرار است کلنگ‌ رسمی آغاز عملیات پروژه جاده کمربندی سرهار با حضور وزیر راه و شهرسازی در هفته دولت به زمین زده شود.

🔅۹۵/۶/۱- عباس صفری، شهردار دماوند: بلوار شورا به طول ۲ کیلومتر در موازات کمربندی غربی شهر دماوند در حال احداث می باشد.

🔅۱۳۹۵/۶/۱۵-نشست بررسی مشکلات پروژه کمربندی سرهار شهر دماوند با حضور مسئولان برگزار شد و وجود معارضان یکی از مشکلات پروژه کمربندی سرهار در این جلسه شناخته شد.

🔸در این جلسه که در محل کارگاه پروژه و با حضور سرپرست معاونت فنی و عمرانی فرمانداری، مسئولان ادارات مربوطه، مشاور و مجری طرح برگزار شد برخی مشکلات پروژه که مربوط به معارضان بود مورد بررسی قرار گرفت و فرماندار شهرستان دستورات لازم را در جهت رفع آن صادر کرد.

🔸مشکلاتی که در این جلسه موردبررسی
قرار گرفت مربوط به معارضان در زمینه
جا به جایی پست برق،انتقال لوله‌های
گاز، فیبر نوری، شبکه آب، راه دسترسی معدن و برخی از مالکان زمین‌های
کشاورزی بود که با نظر کارشناسی
مشاور پروژه و دستور فرماندار شهرستان دماوند تعیین تکلیف شد.

🔸پروژه کمربندی سرهار شهر دماوند یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی است که می‌تواند باعث تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش بار ترافیکی محور گیلاوند شود.

🔅۹۵/۷/۱- وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه احداث کمربندی سرهار دماوند، آن را بسیار مهم برای کاهش ترافیک منطقه دانست و پیشرفت آن را ۳۰ درصد اعلام کرد که به شرط تامین اعتبار تا مهر به بهره برداری برسد.

🔅۹۵/۱۲/۲۰- عباس آخوندی به صورت سرزده از پروژه احداث کمربندی غربی دماوند بازدید کرد. در این بازدید خادمی معاون وزیر، حسن نیا معاون راهداری، میرزائی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه حضور داشتند.

🔅۹۶/۲/۷- مسجدالرضا/ صفری شهردار دماوند: ما متوجه ترافیک بلوار آیت اله خامنه ای هستیم و با قبول سهم یک سوم کمربندی غربی توسط شهرداری پیگیر این پروژه هستیم و معتقدیم که سهم بسزایی در کاهش ترافیک بلوار آیت اله خامنه ای خواهد داشت. وی گفت: پروژه احداث این کمربندی تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.