سیمای کشاورزی دماوند (۸)/ چرا باید دماوند قطب کشاورزی باشد؟ (۴)
سیمای کشاورزی دماوند (۸)/ چرا باید دماوند قطب کشاورزی باشد؟ (۴)
در برنامه چشم انداز آمده تا پایان سال ۱۴۰۰ محصولات باغی ۲۹۵۰۰۰ تن، محصولات زراعی ۹۸۷۰۰۰تن و محصولات گلخانه ای به ۱۲۸ هکتار رسیده باشد. مسئولان محترم پاسخ دهند تا پایان امسال ما به این حجم از تولید رسیده ایم یا خیر؟!

▫️چند نکته و سوال:

🔺اراضی کشاورزی استان تهران ۱۸۷۰۰۰هکتار است و سهم دماوند ۱۲۰۰۰ هکتار است که حدود ۶ درصد عملکرد تولید در سطح با بهره وری بالاست.

🔸اراضی شهرستان دماوند:
مساحت کل زمین شهرستان ۱۹۳۲۰۰ هکتار است که تقریبا برابر با اراضی کشاورزی استان تهران است.

🔹مساحت کل زمین کشاورزی دایر دماوند حدودا ۱۲۰۰۰ هکتار است که معادل ۶ درصد از کل زمین های شهرستان است.

🔸یعنی کل زمین کشاورزی شهرستان دماوند (۶ درصد) ، برابر سهم اراضی کشاورزی شهرستان دماوند از اراضی کشاورزی استان است که آن هم ۶ درصد است.

🔺در حال حاضر کل اراضی کشاورزی شهرستان ۱۲۰۰۰هکتار است که ۷۵ درصد آن باغات و ۲۵ درصد آن زراعی است.

🔹بی شک نسبت به سال های گذشته (حدود ۵۰ سال قبل) زمین های زراعی بر باغات غلبه داشته است و محصولات زراعی آن هم بر میوه جات افزون تر بوده است.

🔸جای سوال این است که آیا بخشی از زمین های غیرزراعی و از منابع طبیعی قابل استفاده برای زراعت نیست که سهم زمین های زراعی با باغات برابر گردد و چرخه کشاورزی زراعی مانند گذشته شود؟

🔹شکی نیست یکی از عواملی که باعث از بین رفتن زمین های زراعی گردد، تغییر کاربری زمین های زراعی بود که این قصه هم چنان سر دراز داشته و دارد، همچنان که شاهد هستیم در شهر و روستا زمین ها تبدیل به ویلا و ساختمان می شود و در این تغییر کاربری هم مسئولان، هم بنگاه های املاک که سراسر منطقه را فرا گرفته است و هم خود مردم که به دلائل متفاوت در این چرخه وارد شده اند دست به دست هم داده است و این #بلا بر سر زمین های زراعی منطقه وارد شده، مقصر می باشند.

🔸و بالاخره بخشی از زراعت منطقه و محصولات آن بصورت دیم می باشد که می تواند در زمین های دیگری که هم اکنون بصورت غیرزراعی محسوب می شود در اختیار کشاورزان گذاشته شود تا مورد بهره برداری قرار گیرد و این امر همت مسئولان را می طلبد.

🔺از کل محصولات باغی دماوند، ۶۳ درصد سهم سیب درختی می باشد و ۱۷درصد سهم سایر محصولات اعم از گردو، گیلاس وآلبالو،هلو وشلیل، زردآلو ، انار، گلابی، بادام، توت، خرمالو، گوجه وآلو، به، انجیر و….
حال باید یک فکر اساسی کرد:
💢 اولا با برنامه ریزی دراز مدت و مداوم این “برند” برای دماوند حفظ گردد.

💢 ثانیا تلاش شود، نسبت به گسترش وتولید بخشی از درختان ومیوه های موجودی که با مصرف آب کمتری سازگاری دارد،برنامه ریزی کوتاه مدت ودراز مدت به عمل آید،وتعداد برند ها محصولات منطقه افزایش یابد،به عنوان نمونه “بادام” محصول کم آب است ونمونه هایی از آن که در مقابل سرما مقاوم باشد،هم تولید شده است.

💢 ثالثا نسبت به محصولات زراعی و درختان ومیوه هایی که در منطقه وجود ندارد ولی هم کم آب است وهم سازگاری محیطی دارد، بررسی به عمل آید.

🔺در برنامه چشم انداز دماوند که توسط فرمانداری در سال ۱۳۹۶ منتشر شده، مصوب کرده است تا سال ۱۴۰۰ دماوند قطب کشاورزی با تغییر الگوی کشت باشد.
و همچنین مصوب شده است تا پایان سال ۱۴۰۰ شهرک گیاهان داروئی نیز راه اندازی شده باشد.
مسئولان محترم پاسخ دهند تا پایان سال ۱۴۰۰ به این اهداف دست پیدا می کنند؟

🔺در برنامه چشم انداز آمده تا پایان سال ۱۴۰۰ محصولات باغی ۲۹۵۰۰۰ تن، محصولات زراعی ۹۸۷۰۰۰تن و محصولات گلخانهای به ۱۲۸ هکتار رسیده باشد.
مسئولان محترم پاسخ دهند تا پایان امسال ما به این حجم از تولید رسیده ایم یا خیر؟!

🔺در حال حاضر اداره جهاد کشاورزی معتقد است با توجه به شرایط منطقه و کم بودن زمین، محصولاتی باید تولید و کاشته شود که حجم میوه دهی آن بسیار بالا باشد، هم چنان که در مورد سیب درختی و محصولات گلخانه ای اتفاق افتاده است که اتفاق خوب و ارزشمندی است و انشاءالله در سایر زمینه ها هم این حرکت خوب وارزشمند سرایت داشته باشد.

🔺 مسئولان شهرستان با توجه به محصولات مهمی چون سیب، عسل، گردو و … نسبت به راه اندازی صنایع تبدیلی از طریق بخش خصوصی و تعاونی چقدر برنامه ریزی داشته اند؟ کارخانه های موجود چند درصد پاسخگوی محصولات شهرستان می باشد ؟

🔺آب یکی از دو مسئله اصلی کشاورزی است. با توجه به خشکسالی و بهره برداری بی رویه و غیراصولی آب در بخش کشاورزی  و حفر چاه های فراوان در ویلاها، در حال حاضر در تنگنا و مضیقه هستیم.
سوال از مسئولان منطقه این است که:
اولا: برای بهینه کردن مصرف آب و قطره ای کردن آب زراعی چه برنامه ای در دست اقدام است؟
جهاد کشاورزی در سال ۹۸ اعلام کرده است تاکنون ۶۳ درصد زمین های زراعی آبیاری نوین اجرا می شود (یعنی ۷۲۷۶ هکتار).
ثانیا: با توجه به همین کم آبی، چه درختان پرمحصول و چه زراعتی باید در دست اقدام و برنامه ریزی قرار گیرد که با شرایط کم آبی سازگار باشد. مانند درخت بادام و … .
مسئولان در این زمینه چه قدم هایی برداشته اند؟!

🔺در پایان این یادداشت جهت اطلاع خوانندگان، متن یک خبر را کامل به عنوان یک سوال قرار می دهیم که از حرف تا عمل چقدر فاصله دارد!!!
…………………………………………………………

💠وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره سیب مطرح کرد:
احداث پایانه صادراتی سیب در دماوند به سهامداری باغداران/ پیوستن ایران به بازار اوراسیا برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی

🔸دماوندی ها بیش از ۲ برابر متوسط ملی و جهانی سیب تولید می کنند، با این وجود احداث پایانه صادراتی سیب در این منطقه ضروری است.

🔆به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به شهرستان دماوند، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم جشن سیب وزارت جهاد کشاورزی که امروز سه شنبه برگزار شد، گفت: دماوند سرآمد تولید سیب در کشور است و تولید این محصول در این شهرستان ۲ برابر متوسط ملی و جهانی است، به طوری که عملکرد در واحد سطح سیب در دنیا ۱۵ تن و در دماوند ۳۳ تن است.

🔸وی به باغداران توصیه کرد خیلی به دولتی ها دل نبندند، چرا که با وجود تمایل دولت برای کمک به تولیدکنندگان، نمی توان به دلیل امکانات محدود دولتی به طور کامل حمایت کرد.

🔹حجتی با اشاره به اینکه زنجیره تولید و تشکل ها در کشورهای توسعه یافته اروپای غربی مانند فرانسه و ایتالیا تثبیت شده، تصریح کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان در این کشورها به صورت غیر مستقیم سهامدار شرکت های تعاونی هستند به همین دلیل نگرانی بابت تولید و فروش محصولات خود ندارند.

🔸وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان و باغداران با سختی های فراوان و کم آبی محصولات مختلفی تولید می کنند، اما سود اصلی نصیب دلالان می شود و زمانی که بار روی دست باغداران مانده با قیمت پایین (بز خری) سود کلانی به جیب می زنند .

🔹وی حل این مشکل را مستلزم تشکیل زنجیره تولید دانست و افزود: در بخش مرغداری ۴۰ درصد مرغداران در زنجیره تولید قرار گرفتند، اما باقی مرغداران هنوز وارد زنجیره تولید نشده اند که باعث شده دان مرغ و جوجه یک روزه با هر قیمتی به مرغداران به فروش برسد و محصول آن ها با قیمت پایین به فروش می رسد.

🔸حجتی با بیان اینکه کشاورزی از مزرعه تا سفره ادامه دارد عنوان کرد: دماوند با وجود تولید سیب با عملکرد بالا، چرا نباید پایانه صادراتی برای این محصول داشته باشد، برای تحقق این امر باید افراد مجرب استخدام شوند تا سیب تولیدی باغداران از پایانه ای صادر شود که خود سهامدار آن هستند.

🔹وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید و صادرات عمده سیب در دنیا در دست ۱۲ کشور است، گفت: ایران یکی از کشورهای عمده تولید سیب در جهان است و با توجه به سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران در آینده نزدیک و باز شدن بازارهای شمال کشور، فرصت مناسبی برای صادرات سیب به این کشور است.

🔸وی با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران برای پیوستن ایران به اوراسیا صحبت و مذاکره خواهد شد گفت: در خصوص پیوستن به اوراسیا مذاکراتی انجام شده که تحقق آن تحول بزرگی در بازار صادراتی محصولات کشاورزی ایران ایجاد می کند، البته بازارهای سنتی صادراتی مثل عراق و پاکستان پایدار نیست. (مهر ۱۳۹۶)