لزوم تحقق امر ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهرستان دماوند
لزوم تحقق امر ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهرستان دماوند
شرکت پسماند باید یک تراز مالی نسبت به شهرداری‌های شهرستان دماوند ارائه دهد.

سومین نشست شورای اسلامی شهرستان دماوند با موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب برگزار شد.

در این نشست دادستان دماوند، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند حضور داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند اظهار داشت: نیاز است که شرکت پسماند یک تراز مالی شفاف در این رابطه به شهرداری‌ها اعلام و تعیین تکلیف کند زیرا پنج شهر در شهرستان سهامدار این شرکت هستند و شهرداری دماوند نیز مدیرعامل آن است.

رضاهاشمی ادامه داد: با توجه به برگزاری جلسات و مصوبات قبلی موضوع جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نیز نتیجه گیری و مشخص شود چرا که خواسته و انتظار به‌حق مردم نیز این است.

دادستان شهرستان دماوند در نشست شورای اسلامی شهرستان با توجه به اهمیت دستور جلسه و همچنین ساماندهی سگ‌های بلاصاحب مبنی بر توجه به زندگی مردم در خصوص پیگیری مصوبات جلسه تاکید نمود.

تقی‌زاده اظهار داشت: همه شهرداری‌ها و بخشداری‌ها با همکاری و گزارش موارد مصوب شده جهت تحقق امر ساماندهی و جمع‌آوری کوشا باشند.

وی ادامه داد: جمع‌آوری توسط شرکت‌های صلاحیت دار که در روزهای بعدی فراخوان خواهند شد به‌صورت قرارداد با هیات مدیره و طبق برنامه ریزی جهت آسایش مردم انجام خواهد شد.

🔺️سگ‌های بلاصاحب هیچ جایگاهی در بین حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی ندارند/ رسانه‌های معاند و بیگانه موضوع سگ‌های بلاصاحب را به یک معضل اجتماعی در کشور تبدیل کرده‌اند

👤نقی میرزاکریمی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند:
سگ‌ها از دیرباز همراه انسان‌ها بوده و جزو حیوانات اهلی به شمار می‌روند و هیچ جایگاهی در بین حیات وحش و زیستگاه های طبیعی ندارند و متاسفانه تحت عنوان و به بهانه حمایت از حیوانات و حمایت از محیط زیست جمعیت آنها بشدت افزایش یافته و به یک معضل تبدیل شده است.

در این بین رسانه‌های معاند و بیگانه این موضوع را به یک معضل اجتماعی در کشور تبدیل و از احساسات مردم در خصوص حیوانات سواستفاده کردند.

سگ در حوزه محیط طبیعی و حیات وحش جایگاهی ندارد و باید با انسان باشد کما اینکه از گذشته نیز همراه گله و یا نگهبان بوده است و امروز سگهای بی سرپرست و ولگرد به یک معضل برای مردم تبدیل شده‌اند.

موضوع حیوان آزاری و سگ‌های ولگرد بسیار متفاوت با یکدیگر هستند، دین و اعتقادات و قانون کشور اجازه حیوان آزاری را نمی‌دهد اما قرار نیست این موضوع به یک معضل تبدیل شود و حیوانات رها مردم آزاری کنند

به تازگی موجودی دو رگه از سگ و گرگ به نام گرگاس حاصل شده است که متاسفانه در تعدادی از مناطق رو به گسترش می‌باشد، گرگاس از حیث خصوصیات رفتاری حیوانی بسیار خطرناک برای انسان، دام‌ها و محیط زیست است و خلوص ژنتیکی گرگ طبیعی را از بین می برد.

در مناطق تحت مدیریت خود اقدامات لازم براساس دستورالعمل‌های سازمان برای کنترل این حیوان را انجام خواهیم داد چراکه گرگاس از نظر کارشناسان حیات وحش و محیط زیست برای حیات وحش آسیب رسان است.

دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد مصوب سال ۱۳۸۷ می بایست با فوریت بروز رسانی شده و با توجه به شرایط و جمعیت فعلی سگها و آسیب های که برای محیط زیست و بهداشت جامعه داشته اند مصوب و اجرایی گردد.

اگر سگها را جمع آوری و آنها را به گندک منتقل کنیم نباید دوباره به شهر برگردانیم و اگر غربالگری و برابر دستورالعمل موجود هم اقدام نشود هر سال باید سوله‌های نگهداری از سگ‌ها را گسترش دهیم که هزینه های سنگینی به دنبال خواهد داشت.