مسیر سازگاری ایران با کم آبی
مسیر سازگاری ایران با کم آبی
ایران کشور خشک و کم بارشی است ولی این به منزله این نیست که مانند دیگر کشورهای کم بارش خاورمیانه مانند ( عربستان ، عراق ، امارات ، اردن ) سالانه کمتر از ۷۰ میلیمتر بارش داشته باشیم .

ایران کشور خشک و کم بارشی است ولی این به منزله این نیست که مانند دیگر کشورهای کم بارش خاورمیانه مانند ( عربستان ، عراق ، امارات ، اردن ) سالانه کمتر از ۷۰ میلیمتر بارش داشته باشیم .

متوسط بارش در ایران در سالیان پیش { ۲۸۰ } میلیمتر بود که طی یک دهه اخیر به کمتر از { ۲۴۰ } میلیمتر رسیده و در ایران قبل از اینکه ما از کم بارشی ضربه بخوریم، متاسفانه از ( عدم مدیریت منابع آب ) داریم ضربه میخوریم .

❄️ با توجه به بارشهای کم و تبخیر بالای رطوبت ما باید به مانند نیاکانمان رمز قرار در بیقراری را به دست آوریم و بتوانیم با توجه به همین میزان بارش و با توجه به شرایط اقلیمی خودمان را با طبیعت سازگار کنیم که حداقل ضربه پذیری را داشته باشیم .

❄️ در ایران ما راهی جزء استفاده از منابع آب تجدیدپذیر ( بازچرخانی ) نداریم و در عین حال باید سهم و حقابه محیط زیست را در تحت هر شرایطی لحاظ کنیم تا بقای اکولوژی ایران تضمین شود .

❄️ ما باید سالانه فقط بین { ۲۰ } تا { ۴۰ } از منابع آب زیرزمینی و آبخوانها را برداشت کنیم ولی هم اکنون بیش از { ۹۰% } برداشت آب از سفره های زیرزمینی داریم و از طرفی باید تزریق مصنوعی آب به سفره های آب زیرزمینی را در اولویت قرار دهیم و باید بتوانیم راهبرد اصلی برای ایران ( سازگاری با تغییر اقلیم و آینده خشکتر ) را لحاظ کنیم .

❄️ راهکارهای کاهش بحران آب در ایران به ترتیب اولویت :

۱ ) : حرکت بر روی مدار آمایش سرزمین و چشم انداز افق توسعه .
۲ ) : اصلاح و بازنگری مصرف در بخش شرب و بهداشت ، کشاورزی و صنعت .
۳ ) : بهبود سیستمهای آبی موجود و استفاده از تکنولوژی برای کاهش تبخیر آبهای سطحی و همینطور کاهش پرت منابع آب .
۴ ) : مدیریت آب در مزارع کشاورزی ، کاهش تعرق ، تبخیر از سطوح خاک و تلفات نفوذ ، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت و انجام کشاورزی زیستی ( آبیاری زیر سطحی ، گان ، بارانی ) .
۵ ) : اعمال قانون آب مجازی .
۶ ) : استفاده مجدد از آب و بازچرخانی فاضلاب برای مصارف غیر شرب .
۷ ) : انتقال و شیرین‌ سازی آب دریا با اولویت شرب و بهداشت در موقع لزوم .
۸ ) : کشت فرا سرزمینی .
۹ ) : بارور کردن ابرها در مناطق سردسیر و کوهستانی برای افزایش بودجه برفی در مناطق مرتفع و کوهستانی .
۱۰ ) : استفاده از آبهای ژرف در مناطق کاملا نابرخوردار آبی .
۱۱ ) : جلوگیری از بارگذاریهای نامتوازن اعم از ( شهرسازیهای جدید ، صنایع نامرتبط با اقلیم ، کشاورزی آب بر ) باید با جدیت پیگیری شود .
۱۲ ) : پلمپ چاههای آب غیر مجاز .
۱۳ ) : برقی کردن تمام چاههای آب در ایران .
۱۴ ) : احیاء و استفاده از آب قنوات .
۱۵ ) : جنگلکاری همگن با اقلیم در مناطق مستعد .
۱۶ ) : اجرای طرح ها و سازه های آبخیزداری