مصاحبه با  «مصطفی کریمی»  / آشنایی با انتشارات فرشتگان فردا
مصاحبه با  «مصطفی کریمی»  / آشنایی با انتشارات فرشتگان فردا
مصاحبه ای با آقای" مصطفی کریمی" مدیر "انتشارات فرشتگان فردا" انجام شده است،تا شما با ایشان وانتشارات فرشتگان فردا بیشتر آشنا شوید.

▫️مقدمه :
➖ هفته کتاب، یاد آور “کتاب” و “کتابخوان” ؛ “کتابدار” و”کتابخانه” ؛ “انتشارات”و”کتابفروش” و … است.

🔹هفته کتاب ، هفته بررسی “وضعیت مطالعه” و “سرانه مطالعه” است.

🔸هفته کتاب، هفته بررسی این است که شهرستان ما از یک “پوشش کتابخانه ای” مناسب برخوردار است؟ چند کتابفروشی دارد؟ چند انتشاراتی دارد؟ آیا مردم از کم وکیف آنها مطلع هستند؟

🔹” ره آورد” بنابر وظیفه مطبوعاتی خود،شما را با انتشارات فرشتگان فردا آشنا می سازد.

🔸از این رو مصاحبه ای با آقای” مصطفی کریمی” مدیر “انتشارات فرشتگان فردا” انجام شده است،تا شما با ایشان وانتشارات فرشتگان فردا بیشتر آشنا شوید.

🔹۱): درباره تولد و زندگی خود برای آشنایی بیشترخوانندگان بنویسید؟

🔆بسم‌الله الرحمن الرحیم. اینجانب مصطفی کریمی متولد سال ۱۳۵۸ در شهرستان دماوند هستم. از ابتدای تولد تا حال حاضر در شهرستان دماوند حضور داشتم به جز مدت ۱۲ سال که برای ادامه‌ی تحصیل در استان قم گذر عمر کردم. در آغاز زمستان سرد دماوند در سال ۱۳۶۸ در حالی که ۱۰ ساله بودم پدر خود را از دست دادم و تمام رنج و زحمات من و دو برادرم بر دوش مادر صبورمان افتاد. زندگی بسیار سخت و پر فرودی را تجربه کردیم. اما هر چه بود و هست در حال گذر است.

🔸۲): مختصری از سوابق تحصیلی خود را بیان کنید.

🔆دوران ابتدایی را در گیلاوند،‌ مدرسه شهید آیت‌الله مدنی گذراندم. دوران راهنمایی در جیلارد و متوسطه را در دبیرستان حضرت امام(ره) دماوند سپری کردم. در سال ۱۳۷۵ با اخذ دیپلم رشته علوم تجربی وارد حوزه علمیه‌ی امام صادق علیه‌السلام دماوند شدم. دوره مقدمات حوزه را به مدت پنج‌سال گذراندم و سال ۱۳۸۰برای ادامه‌ی تحصیل عازم قم شدم. در قم پس از گذراندن دوره سطح حوزه، در درس خارج شرکت کردم. اواخر سال ۱۳۹۲ به دلیل رنج و سختی زندگی بر آن شدم تا مدت کوتاهی در دماوند به دور از هیاهوی کار، استراحت مختصری داشته باشم و مجددا به قم بازگردم اما اصرار مادر، تصمیم و تقدیر را بر آن داشت تا در دماوند ماندگار شوم.

🔹۳): شمه ای از فعالیت‌های اجرایی و فرهنگی‌تان را بنویسید.

🔆تألیف بیش از ۲۲ کتاب و ۱۰ مقاله‌ی چاپ شده؛ تدریس در حوزه علمیه‌ی امام صادق علیه‌السلام دماوند و حوزه علمیه صدوقی قم فاز ۵؛ همکاری با گروه پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم؛ همکاری با واحد شبهات قرآنی وابسته به دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی؛ کارشناس پژوهش گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن و مآخذ علمی؛ مدیریت بانک اطلاعات پرسش و پاسخ، بانک اطلاعات مقالات و بانک اطلاعات موضوعات پژوهشی مؤسسه مذاهب اسلامی قم و… البته تفصیل مطالب در صفحه‌ی شخصی اینجانب در سایت اندیشوران حوزه موجود است.

🔸۴): با توجه به پیشینه فعالیت های شما در عرصه کتاب و نشر، چرا دماوند را برای فعالیت‌های انتشاراتی انتخاب کردید؟

🔆شناخت کافی از دماوند و آشنایی با شخصیت‌های فرهنگی شهر، نوید خوبی برای فعالیت فرهنگی بود. جدای از توانایی برای فعالیت فرهنگی در زمینه‌های مختلف، اما تصمیم بر آن شد تا در عرصه‌ی نشر کتاب و ترویج کتابخوانی فعالیت کنم. از آنجا که حل مشکلات فردی و اجتماعی را در گرو آگاهی فرد و جامعه می‌دانم، کتاب و کتابخوانی را برگزیدم تا رسالت تبلیغی و حوزوی خود را در این عرصه ادامه دهم. دستور رهبر معظم انقلاب به فعالان فرهنگی (آتش به اختیار) مرا در این گام، استوارتر کرد. از طرف دیگر هم مردم عزیز شهرستان با فردی از شهر خودشان تمایل بیشتری به همکاری دارند که طبیعی هم هست و از ابتدای کار با درک شرایط و موقعیت موجود، با انجام روش‌هایی توانستیم هزینه‌های آماده‌سازی و چاپ آثار را کم کنیم که تا امروز هم ادامه دارد.

🔹۵): انتشارات فرشتگان فردا را در چه سالی تأسیس کردید و تاکنون چند کتاب را منتشر کرده‌اید؟

🔆مجوز انتشارات در سال ۱۳۹۳ صادر شده است و تاکنون ۲۰۵ اثر اعلام‌وصول شده در سایت‌ خانه‌ی کتاب برای انتشارات ثبت شده و دهها اثر دیگر در دست اقدام داریم.

🔸۶): حضور انتشارات فرشتگان فردا تحولی مثبت در انتشار کتاب‌های نویسندگان شهرستان دماوند ایجاد کرد، ارزیابی شما از این اقدام چیست؟

🔆تا قبل از بازگشت بنده به دماوند،‌ آثار کمی در شهرستان منتشر شده بود البته نویسندگان عزیز شهرستان، آثار متعددی آماده یا در دست اقدام داشتند که با اطلاع از حضور انتشارات در دماوند و ایجاد شرایط مناسب، چاپ و نشر آثار، سرعت بسیار زیادی به خود گرفت. امروزه در شهر دماوند و روستاها در خدمت نویسندگان بسیار زیادی هستیم که بالغ بر ۲۰۰ نفر می‌شوند. شهرستان دماوند از نظر نویسنده و تعداد آثار منتشره، رتبه برتر شهرستان‌های استان تهران را داراست.

این تعداد نویسنده از برخی استان‌های کشور نیز بیشتر است که مایه‌ی مباهات و افتخار شهرستان است.

بزرگترین رونمایی تاریخ کشور در شهرستان دماوند در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد که ۱۵۰ نویسنده و بیش از ۲۰۰ اثر منتشره در سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ در آن شرکت داشتند.

تاکنون ۱۵ نفر از دانش‌آموزان شهرستان موفق شدند آثار خودشان را که بالغ بر ۲۷ عنوان است منتشر کنند. شایان ذکر است که در هیچ شهرستانی در کشور این تعداد نویسنده‌ی دانش‌آموز وجود ندارد.
بیشتر نویسندگان شهرستان عضو سرای اهل قلم ایران شده‌اند.
به نظر می‌رسد جریان‌سازی و نهضتی فرهنگی در این بخش ایجاد شده است.

🔸۷): ایرادی که به چاپ بعضی از کتاب‌های انتشارات “فرشتگان فردا” می‌شود، سطح و کیفیت محتوای کتاب‌هاست، پاسخ شما چیست؟

🔆به نکته‌ی بسیار خوبی اشاره شد. رسالت کتاب،‌ آگاهی‌بخشی به مخاطب است. بنابراین ما یا کتاب خوب داریم یا خوب‌تر (کتاب بد نداریم). هر کتاب به میزان آگاهی‌بخشی که دارد مفید خواهد بود.
▪️هر کتابی هم مخاطب خاص خود را دارد. نمی‌توان کتاب در مرز دانش یا کتاب تخصصی را کتاب خوب دانست اما کتابی که موضوع اجتماعی و عمومی تألیف یا جمع‌آوری شده را کتاب غیرمناسب دانست.
▪️هر نویسنده هم افکار و اطلاعات مختص به خود را دارد که در قالب کتاب در اختیار همگان قرار داده است. ممکن است نویسنده‌ی دانشگاهی با درجه‌ی استاد تمام، علاقه‌ای به کتاب شعر نداشته باشد اما آیا می‌تواند کتاب‌های شعر منتشر شده را کم‌محتوا بداند؟! آیا می‌تواند کتابهای کودک را کم‌ارزش تلقی کند؟!

▪️ما در انتشارات تقریباً در تمام زمینه‌ها، کتاب، منتشر کرده‌ایم از کتابهای تخصصی حوزوی و دانشگاهی تا کتابهای علمی ترویجی و کتابهای ترویجی. برخی از کتابها به عنوان کتاب مناسب در سراسر کشور شناخته شده‌اند. برخی کتابها توسط نهادهای مختلف فرهنگی رونمایی شده‌اند. برخی کتابها به افتخاراتی دست یافته‌اند که کمتر نمونه‌ی آن را سراغ داریم.

▪️از طرفی مخاطب امروز را نباید از نظر دور داشت. مخاطب امروز به کتابهای کوچک و ترویجی علاقه نشان می‌دهد. گاهی جملات کوچک در یک صفحه‌ از کتاب قرار می‌گیرند که بسیار مورد توجه واقع شده و پرفروش شده‌اند اما این نفی کتابهای تخصصی و در مرز دانش نیست.
▪️نکته مهم دیگر این است که هر کتابی، مخاطب خود را دارد چه تخصصی و چه عمومی. هر نویسنده و شاعری هم سبک نوشتار مختص به خود را دارد.
▪️سوگمندانه رشد آثار منتشره در سالهای اخیر که نشان از بنیان و قوت فرهیختگان شهرستان است در ذهن برخی، انتشار آثار کم‌محتوا تلقی شده است.
▪️نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که به لطف خدای کریم، تحرک نویسندگان گرامی در شهرستان باعث به‌وجود آمدن جریانی شده که نوید آینده‌ای روشن برای شهرستان خواهد بود. کتابهای بسیاری در حال تألیف است که آیندگان ارزش این زحمات را بیشتر درک خواهند کرد.

🔸۸): به نظر شما ادارات و نهادهای فرهنگی اجتماعی و شهرداری ها در این عرصه چه مسئولیتی برعهده دارند؟

🔆تکلیف نهادهای فرهنگی نسبت به ترویج امر کتابخوانی روشن است. اولاً باید مسئولین، خودشان کتاب بخوانند و در مرحله بعد، خانواده خویش را به کتابخوانی ترغیب کنند تا بتوانند عموم مردم را به این امر تشویق کنند. همانطور که قبلاً هم عرض شد نجات این کشور از تنگناها بعد از آگاهی عمومی اتفاق خواهد افتاد و بهترین وسیله برای آگاهی مردم، کتاب است. بنابراین تکلیف نهادهای فرهنگی و بخش فرهنگی ادارات مشخص است.
▪️ثانیا، نویسندگان محترم برای تألیف آثار با تنگناهای مالی مواجه هستند. برخی آثار، ارزش پایه‌ای و زیربنایی برای شهرستان دارند که باید تهیه و تدوین شوند. ایده‌های بسیار خوبی برای تألیف کتاب در شهرستان وجود دارد که نیازمند همراهی نهادهای متولی فرهنگ است.

▪️سوگمندانه باید عرض کنم از مسئولی که کتاب نمی‌خواند امید خیری ندارم ولو در بخش فرهنگی اداره‌ای مشغول به کار باشد.

🔸۹): و حرف دل یا سخنی که برایمان بگویید…

🔆هدف ما ترویج کتابخوانی است. برنامه‌های بسیار زیادی برای ترویج کتابخوانی در تمام نقاط شهرستان داریم. خدا رو شکر نویسندگان عزیز شهرستان هم برای این امر آمادگی دارند.

▪️باید کتابخوانی به عنوان معروف در بین عموم مردم تلقی شود و اگر کسی کتاب نخواند در خود، احساس نقص داشته باشد.
بدانیم گاهی مطالعه‌ی یک کتاب می‌تواند مسیر زندگی فردی را اصلاح کند.

▪️باید هدیه‌ی کتاب به کار متداول بین مردم تبدیل شود. نذر کتاب در بین فعالان فرهنگی و افراد مذهبی در دستور کار قرار گیرد.

▪️برای تنویر افکار عمومی عرض می‌کنم مردم عزیز کشور ما در سالهای اولیه دهه‌ی پنجاه، به امر کتابخوانی مبادرت داشتند (شمارگان کتاب در یک چاپ، بالغ بر بیست هزار نسخه بود).

▪️علاوه بر آن از سخنرانان برجسته‌ی آن زمان که کتابخوان بودند بهره می‌بردند. نتیجه‌ی این کار ریشه‌ای در دفاع مقدس خود را نشان داد. آنجا که نوجوان کم‌سن ما بسان فردی فرهیخته و با تجربه در میادین حاضر می‌شده، در تقوا و اخلاص گوی سبقت را از دیگران ربوده و رضایت خدا را بر همه چیز ترجیح می‌دادند.

▪️اما دریغ و افسوس که از آن زمان به بعد،‌ اهمیت کار فرهنگی خصوصاً‌ کتابخوانی در کشور رنگ باخت و امروز نتیجه‌ی دوری از کتاب را می‌بینیم.
▪️انتشارات فرشتگان فردا همه را به مطالعه‌ی کتاب دعوت می‌کند. نویسندگان عزیز ما به خود ببالند .
▪️شعار انتشارات ما این است: “یک کتاب، یک کودک و یک قلم می‌تواند دنیا را تغییر دهد…”