بازگشت خشکسالی به ایران/+ نمودار
بازگشت خشکسالی به ایران/+ نمودار
شهرهای ایران حال و روز خوبی ندارند، بحران خشکسالی به بزرگ‌ترین چالش این روزهای کشور‌ تبدیل شده ‌است.

شهرهای ایران حال و روز خوبی ندارند، بحران خشکسالی به بزرگ‌ترین چالش این روزهای کشور‌ تبدیل شده ‌است؛ حال اگر نخواهیم آن را فاجعه بنامیم، واژه‌ای نیست که بیانگر عمق این وضعیت خطرناک و پیامدهای مخرب آن برای آینده باشد.
۱۲ کلان‌شهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد تابستان امسال با بحران تأمین آب مواجه‌اند که از این میان جیره‌بندی آب در کرج به‌عنوان اولین کلان‌شهر بحرانی آغاز شده است. این سخنان شاهین پاک‌روح، معاون توسعه و مهندسی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که بار دیگر زنگ هشدار خشکسالی را به صدا درآورد و رسماً اعلام کرد ایران وارد خشکسالی شده است.

اما شاید بحران خشکسالی آنجا نگران‌کننده باشد که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ‌می‌گوید خشکسالی بی‌سابقه در انتظار ایران است و سایه شوم خشکسالی بعد از کرونا در سال ۱۴۰۰ ایران را در بر خواهد گرفت.

امسال بهار؛ نه خبری از بارش‌های سیل‌آسای چند سال اخیر بود و نه از بارش‌های معمول بهاری، ضمن آنکه در زمستان نیز میزان بارش‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، همین مسئله باعث کاهش پیدا کرده بود، همین مسئله باعث شد کارشناسانی که تا چندی پیش اعلام می‌کردند که سالهای خشکسالی به پایان رسیده است، در تغییر موضعی ملموس، مدعی شوند که سالی خشک و کم‌بارش پیشِ‌رو خواهیم داشت.
تسنیم