داستان تغییر یک رویکرد
داستان تغییر یک رویکرد
در دوره جدید به ارائه اخبار به طور معمول نخواهیم پرداخت مگر اخباری که بسیار مهم باشند ؛ و بیشتر با رویکرد تحلیلی و گزارش خبری به اتفاقات روز خواهیم پرداخت تا صرف ارائه اخبار .

الف) حدود بیست و نه سال قبل (۱۳۷۲) اولین نشریه شهرستان دماوند با عنوان «ره آورد» پا به عرصه خبری شهرستان گذاشت. در روزگاری که مانند این روزها رونق خبررسانی این همه بروز و ظهور نداشت.

🔸با فصلنامه شروع کردیم، با هفته نامه، دو هفته نامه و بعضاً گاهنامه فعالیت کردیم، از خبررسانی تا ارائه گزارش ها و تحلیل ها، از شناساندن دماوند با عنوان «دماوندشناسی» و تاسیس سایت دماوندنامه تا معرفی مفاخر و مشاهیر شهرستان، از نقد مسئولین ، ادارات، جامعه، مردم تا ارائه پیشنهادات و توصیه ها، همه و همه را بیست و پنج سال متوالی با فراز و نشیب های فراوان ۲۵ سال طی کردیم تا اینکه در اردیبهشت سال ۹۸ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیست و پنج سالگی ره آورد (ربع قرن انتشار) را جشن گرفتیم.

💠 ب) در سال های اخیر اطلاع رسانی و انتشار اخبار گسترش پیدا کرد، چندین نشریه انتشار یافتند، و عرصه خبررسانی پر رونق تر شد، با ورود فعالیت های خبررسانی مجازی، پایگاه های خبری و گروه های خبری بر رونق این اطلاع رسانی افزوده تر شد.

🔸 با ورود پایگاه های خبری بنظر رسید الحق جایگاه خبری و اطلاع رسانی در مرتبه مناسبی قرار گرفته و همکاران ما در این پایگاه ها با تلاش فراوان به این امر مهم و ارزشمند همت نهاده اند. از این رو دست اندرکاران ره آورد با بحث ها و مشورت های فراوان تصمیم گرفتند از عرصه خبررسانی عزیمت کرده و به صورت ماهنامه و با رویکرد تحلیلی – گزارشی فعالیت های خود را تداوم ببخشند.

🔸در بهمن سال ۱۳۹۹«پایگاه ره آورد آنلاین »با همین صبغه و رویکرد به طور آزمایشی در تلگرام شروع به کار کرد و تا نیمه اول مهر ۱۴۰۱ که محدودیت های شدید (فیلترینگ) اجرا گردید، دوره آزمایشی را به پایان برده و تصمیم گرفته شد «ماهنامه ره آورد» فعالیت رسمی خود را با رویکرد “تحلیلی و گزارشی” در این قالب شروع نماید.

🔸در این دوره آزمایشی سعی شد هم خبر رسانی داشته باشیم وهم جنبه های تحلیلی را ارائه دهیم.

🔸 البته در این مدت به روش اطلاع رسانی از طرف همکاران خود در پایگاه های خبری از جنبه‌های مختلف انتقاد داشتیم ، از اینکه صرفاً بلندگوی ادارات نباشیم ، از اینکه از ارائه اخبار زرد پرهیز نماییم ، پایگاهی برای ارائه اخبار دید و بازدید مسئولان جلوه نکنیم ، بلکه علاوه بر ارائه نقاط مثبت فعالیت ها به نقاط ضعف ها هم بپردازیم و سعی کردیم که چنین باشیم که صد البته قضاوت را به مخاطبان می سپاریم.

🔸ولی در دوره جدید به ارائه اخبار به طور معمول نخواهیم پرداخت مگر اخباری که بسیار مهم باشند ؛ و بیشتر با رویکرد تحلیلی و گزارش خبری به اتفاقات روز خواهیم پرداخت تا صرف ارائه اخبار .

🔸سعی می کنیم مسائل و مشکلات ، نارسایی های ادارات ، نهادها ، جامعه و مردم را مورد نقد قرار میدهیم و نقاط مثبت ها و امکانات بالقوه و بالفعل شهرستان را طرح نماییم .

🔸امید افزایی جامعه حرف اصلی ما است ولی از دو منظر :
۱-بیان نقاط مثبت و کارآمدی ها و دستاوردهای کشور ،استان و شهرستان
۲- نقد منصفانه که خود می تواند باعث امید افزایی گردد، زیرا اگر مسئولین کم کاری داشته باشند ، یا با برنامه ریزی فعالیت نکرده و با برنامه حرکت نکنند یا اشراف و نظارت کافی و لازم بر کارها نداشته باشند ، مردم نارضایتی پیدا می کنند و اگر نظارت همگانی از طرف مطبوعات و مردم بر فعالیت های نهادها و سازمان ها وجود داشته باشد ، مسئولین بر مدار قانون و برنامه حرکت می کنند.

🔸واز طرفی آسیب شناسی جامعه ، فرهنگ عمومی ،سبک زندگی مردم هم شایسته است مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد بویژه که رسوخ فرهنگ بیگانه و هجوم بی حد و حصر فضای مجازی ما را موظف می سازد ، به نقد و بررسی بپردازیم.

🔸انشاءالله به توفیق الهی و همراهی مردم و علاقه‌مندان به پیشرفت و تعالی شهرستان در این دوره جدید بتوانیم قدمی ناچیز در احیای فرهنگ عمومی و پیشرفت منطقه برداریم.