کتاب مسجد جامع دماوند منتشر شد
کتاب مسجد جامع دماوند منتشر شد
این کتاب تلاشی است "سترگ و شایسته" از "محقق و پژوهشگر "سخت کوش و اندیشور، جناب آقای" دکتر مسعود نصرتی "که دل در گرو مهر این دیار دارد و او را بر ما اهالی این شهرستان حقی گران است.

مساجد، خانه های خدا و مردم و نمادهای هویت دینی و تاریخی و فرهنگی نسل های مختلف هستند. هویتی که باید پاس داشته شود و در خشنده و پرتلالو برای آینده و آیندگان باقی بماند.

➖ مسجدجامع دماوند از مساجد کهن و پرخاطره ی ایران اسلامی است که شناسنامه مذهبی و فرهنگی و تربیتی و سیاسی مردم منطقه است. مسجدی که بیش از ده قرن خاطرات ناب و ناگفته را در دل سنگ و آجر و محراب و شبستان و صحن خود دارد.

➖ این کتاب تلاشی است “سترگ و شایسته” از “محقق و پژوهشگر “سخت کوش و اندیشور، جناب آقای” دکتر مسعود نصرتی “که دل در گرو مهر این دیار دارد و او را بر ما اهالی این شهرستان حقی گران است. تهیه و تنظیم و تالیف این کتاب با تصاویر خاطره انگیزی که به کوشش ایشان به دست آمده، این کتاب را تبدیل به یک اثر منحصر به فرد در دماوندشناسی می کند.

➖این کتاب دارای۲ پیش گفتار و مقدمه و ۱۱ فصل و ۳ پیوست و ۱ نگارنامه می باشد که عناوین آن بدین شرح است:

◾️فصل ها

🔹فصل اول – نگاهی مختصر به حدود و مشخصات جغرافیایی، موقعیت اقتصادی، سیاسی و تاریخ و آثار تاریخی شهرستان دماوند دارد.

🔸فصل دوم – به جایگاه و اهمیت مسجدجامع، پیدایش و شکل گیری مسجد جامع و نگاهی گذرا به بازار دماوند دارد.

🔹فصل سوم – موقعیت مسجدجامع عتیق دماوند، مسجدجامع عتیق در متون و سفرنامه های تاریخی، پیشینه تاریخی مسجدجامع عتیق در این فصل مورد بحث قرار گرفته است.

🔸در فصل های چهارم و پنجم و ششم به نقشه مسجدجامع عتیق، نمای کلی، صحن ها، شبستان و محراب و منبر مسجدجامع عتیق می پردازد.

🔹در فصل های هفتم و هشتم و نهم بهمراه، ستون های مسجدجامع و تزئینات، آجرکاری، گچبری، چوبکاری و کتیبه های دوره های مختلف مسجدجامع را برای علاقمندان توصیف می کند.

🔸فصل دهم به مقایسه و نتیجه گیری می پردازد.

🔹در فصل یازدهم موقعیت مسجدجامع کنونی و ابعاد مختلف را به ما یادآوری می کند.

◾️پیوست ها

🔸در پیوست اول به امامان جماعت مسجد جامع دماوند از دیرباز تا اوایل انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

🔹در پیوست دوم مرحوم حاج میرزاعبداله توسلی خیر بزرگ، بانی احداث مسجدجامع فعلی دماوند معرفی شده است.

🔸در پیوست سوم مقاله مفصلی از مایرون بیمنت اسمیت با ترجمه مسعود نصرتی آورده شده است.

◾️نگار نامه

🔹در نگارنامه حدود ۷۸ عکس و سند از مسجدجامع در حدود سال های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۵ (۷۸ تا۸۷سال قبل) از “مایرون اسمیت” آمده است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

➖از نظر ما کتاب در نوع خود تحقیقی فاخر و در خور تقدیر از نویسنده محترم آن می باشد که توسط انتشارات مهر هشتم به چاپ رسیده است و به فضل الهی از منابع مهم و ارزشمند شهرستان دماوند محسوب خواهد شد.

➖ این کتاب با مساعدت شهرداری و شورای شهر دوره پنجم شهر دماوند منتشر شده است و به زودی با هماهنگی با شهرداری رونمایی از آن انجام خواهد شد.