داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش هفتم ) کنارگذر سرهار  ( ۳ )
داستان کمربندی جنوبی دماوند، منطقه گیلاوند ( بخش هفتم ) کنارگذر سرهار  ( ۳ )
طی سلسله مطالبی موضوع "کمربندی جنوبی دماوند ـ منطقه گیلاوند" را مورد بررسی قرار خواهیم داد . در ابتدا اسناد مرتبط با این موضوع را بررسی نموده و سپس به تحلیل آن ها خواهیم پرداخت.

💠کنارگذر سرهار یا اصطلاحاً کمربندی شمالی یا کمربند غربی ( ۳ )💠

🔅۹۷/۶/۲۰- شهداد کاوه – معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران: طول پروژه ۶۴۰۰ مترمربع که از گردنه سرهار تا میدان پیام نور ادامه پیدا می کند. مبلغ قرارداد ۳٠ میلیارد تومان شده است که ۸ میلیارد تومان تخصیص داده اند و نیاز به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار است. پروژه از دو سال قبل آغاز شده و ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در صورت تامین اعتبار تا دهه فجر به اتمام می رسد.

🔸ایشان ادامه داد: اهمیت پروژه کمربندی غربی دماوند در اتصال محور رودهن – گیلاوند به شهر دماوند است و هم اکنون در حال مطالعه بر روی ادامه مسیر به طول ۹ کیلومتر برای اتصال محور دماوند به فیروزکوه هستیم که عملیات اجرایی آن امسال آغاز خواهد شد.

🔅۱۳۹۷/۱۱/۶- علیرضا خالق دوست، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند: با اشاره به اینکه کمربندی غربی دماوند قسمتی از کمربندی شمالی است که حدود ۶ کیلومتر و ۳۶۰ متر طول و ۲۴ متر عرض دارد، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۵ درصد است و رقم کارکرد پیمانکار ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که اتمام آن نیاز به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

🔸رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند ادامه داد: برای تکمیل حلقه کمربندی شمالی مطالعات کمربندی شرقی دماوند به طول ۹ و نیم کیلومتر و عرض ۲۴ متر را در دست داریم، زمانی که این دو کمربندی شرقی و غربی به یکدیگر متصل شوند، کمربندی شمالی دماوند نیز به اتمام می‌رسد.

🔸خالق دوست بیان کرد: بهره‌برداری از پروژه منوط به تأمین اعتبار و رفع معارضین است، ما آمادگی داریم با وجود اتمام اعتبار ظرف ۶ ماه رینگ غربی را به اتمام برسانیم، مطالعات رینگ شرقی رو به اتمام است و در صورت تأمین اعتبار اجرا می‌شود تا مشکلات ترافیکی دماوند به حداقل برسد.

اتمام مطالعات رینگ شرقی کمربندی دماوند به طول ۹ و نیم کیلومتر تا بعد از پل شلمبه

وی گفت: رینگ شرقی دارای طول ۹ و نیم کیلومتر است و از انتهای کمربندی غربی در ضلع شمالی دانشگاه پیام نور تا بعد از پل شلمبه امتداد دارد، رینگ غربی نیز کیلومتر چهار بعد از گیلاوند به سمت رودهن است.##

🔅۱۳۹۷/۱۲/۱۱-مجید صفری در نشست تعیین تکلیف پروژه کمربندی سرهار که با حضور مسئولان مربوطه و مدیران شرکت های فعال در این پروژه در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از آغاز این پروژه گذشته است، مقرر شد با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی اعتبار کل پروژه برآورد شده و از طریق اعتبارات ملی و استانی و هم از طریق راه و شهرسازی با در اختیار قرار دادن زمین به پیمانکار طی مراحل قانونی اعتبارات لازم تأمین شود.

🔸وی افزود: در خصوص برطرف کردن مشکلات مربوط به ۵ معارض این پروژه نیز مقرر شد اداره راه و شهرسازی تا پایان سال نسبت به پیگیری و رفع آن اقدام کند تا فاز اول این پروژه در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

🔅۹۸/۶/۲۸- عباس صفری، شهردار دماوند در حاشیه این بازدید گفت: یکی از موضوعات مورد توجه به لحاظ ضرورت دسترسی به حوزه شهری، کاهش مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و تاخیر در سفر موجب شد تا در سال ۹۵، پیشنهاد کمربندی غربی شهر دماوند با مشارکت شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی در دستور کار قرار گیرد.
🔸وی با بیان اینکه مقرر شد شهرداری یک سوم از هزینه های این محور را پرداخت کند، ادامه داد: شهرداری نیز برحسب اعلام سازمان راه و شهرسازی درخصوص میزان کارکرد پیمانکار، تاکنون این مبلغ را پرداخت و به تعهدات خود عمل نموده و حتی خارج از این مبالغ نیز خدماتی همچون جابجایی تیرهای چراغ برق را انجام داده است.
🔸این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون شهرداری دماوند حدود ۷ میلیارد تومان بابت این پروژه هزینه کرده است، گفت: اما هنوز به دلیل برخی از موضوعات همچون آزادسازی محور، عملیات خاکی، جسم راه و … پروژه نیازمند تامین اعتبار بیشتر است که در این نشست و بازدید امروز، مورد بررسی قرار گرفت.

🔸صفری با تاکید براینکه تاکنون حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه کمربند غربی وجود دارد، افزود: این پروژه به دلیل راه دسترسی به مرکز شهر و کاهش بار ترافیک، بسیار مورد توجه است که امید داریم در زمان خود به شرط تامین اعتبار مورد بهره برداری قرار گیرد.

🔅۹۸- مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در دو محور مواصلاتی هراز و فیروزکوه، تسریع و تکمیل پروژه کمربندی غربی شهر دماوند (سرهار) یک ضرورت است که طبق توافقات بعمل آمده بین شهرداری دماوند و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و با توجه به انجام تعهدات مالی توسط شهرداری دماوند، نیازمند تامین مابقی اعتبار از اداره کل راه و شهرسازی استان هستیم.

🔅۱۳۹۸/۱۰/۲۶- رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران: کمربند غربی شهر دماوند یکی از پروژه های مهم شهرستان است که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه باکندی پیشرفت مواجه است، ادامه داد: با توجه به اینکه شهر دماوند در مسیر محور مواصلاتی تهران – فیروزکوه در محدوده بلوار آیت الله خامنه ای قرار دارد، جهت کاهش بار ترافیک منطقه، اجرای این پروژه و کمربندی جنوبی یک ضرورت است.

🔸مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: مسئولان استان و شهرستان نیز با توجه به اهمیت پروژه، سرعت بخشیدن در روند پروژه کمربندی غربی شهر و بازنگری پروژه کمربندی جنوبی را در دستورکار قرار داده که هم اکنون در حال مطالعه کارشناسی پروژه کمربندی غربی هستیم تا اجرای آن با سرعت بیشتری صورت گیرد.

🔸نگهبان تصریح کرد: همچنین امروز در این بازدید دو مشاور بنام در این حوزه نیز حضور داشتند تا راهکارهای مناسب درخصوص اجرای مطلوب هر دو پروژه را ارائه دهند و طرح مورد بررسی قرار گیرد و همچنین شهردار دماوند نیز طرحی در خصوص بحث زیرگذر بلوار آیت الله خامنه ای جهت کاهش بار ترافیک این محور مطرح نموده که تمامی طرح ها و پیشنهادات مورد بررسی قرار می گیرد.
🔸وی گفت: هم اکنون از ۱۲ کیلومتر پروژه کمربندی غربی شهر دماوند حدود ۶ کیلومتر آن انجام شده و به نظر می رسد پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته که عمده مشکل آن کمبود اعتبارات بوده است.

🔅۱۳۹۹/۱/۹- رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درخصوص پیشرفت ۶۰ درصدی احداث کمربندی غربی دماوند اظهار داشت: طرح باند دوم محور فیروزکوه – رودهن دارای کمربندی غربی و شرقی است که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران احداث کمربندی غربی را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرد و در حال حاضر پروژه به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی متوقف است.

🔸وی ادامه داد: اعتبار لازم برای پایان دادن به کمربندی غربی۷۰۰ میلیارد ریال است که اگر اعتبار تأمین شود تا پایان دولت تدبیر و امید و شاید زودتر این پروژه به بهره برداری می‌رسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: کل اعتبار مورد نیاز برای این پروژه یعنی احداث رینگ کامل (غربی و شرقی) ۳۰۰۰ میلیارد ریال است که مطالعات کمربندی شرقی نیز انجام شده و آماده انجام مناقصه جهت اجرایی شدن کامل این پروژه هستیم.

🔅۱۳۹۹/۳/۲۳– کمربندی شمالی دماوند مورد نظر ما نیست /باید این کمربندی متوقف شود

🔸سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان‌ های دماوند و فیروزکوه در مجلس بعد از ظهر امروز در افتتاحیه دفتر ارتباطات مردمی خود در شهرهای دماوند و فیروزکوه: مشکل کمربندی منطقه گیلاوند باید برطرف شود؛ چراکه مردم گرفتار هستند و این پروژه جزو برنامه‌های فوری ماست و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

🔸##رسولی‌نژاد ادامه داد: کمربندی شمالی دماوند مورد نظر ما نیست؛ چراکه صدها میلیارد تومان پول در آنجا خرج می‌شود و این منطقه اختلاف سطح و دما دارد و در آنجا امکان بهره‌برداری عمومی نیست؛ شایعه شده که این کمربندی برای شهرکی خاص ساخته می‌شود و ما باید دنبال منافع عمومی باشیم##

🔸##وی خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم که صدها میلیاردی مملکت برای برخی افراد مرفه بی‌درد هزینه شود و باید این کمربندی متوقف شود.##

🔅۱۳۹۹/۳/۲۸- خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در حاشیه بازدید از پروژه کمربندی سرهار دماوند با حضور مسئولان شهرستان دماوند اظهار داشت: پیمانکار پروژه کمربندی سرهار فعالیت خود را در حد انتظار انجام نداده و مقرر شد معارضین پروژه با هماهنگی فرماندار شهرستان دماوند، راه و شهرسازی و شهرداری دماوند در جلسه‌ای نسبت به تعیین و تکلیف آنها اقدام کنند.

🔸وی افزود: با شناسایی معارضین و رفع مشکلات آنها پروژه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت .