فرهنگ عمومی را خصوصی نکنیم / ۲
فرهنگ عمومی را خصوصی نکنیم / ۲
یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی برنامه ریزی در جهت هماهنگی و همسو کردن دستگاهها، نهادها، مراکز و موسسات دولتی و غیردولتی در شهرستان برای فعالیت در زمینه مسایل فرهنگی می باشد.

▫️وضعیت فعالیتهای فرهنگی و هنری در سالهای اخیر

یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی برنامه ریزی در جهت هماهنگی و همسو کردن دستگاهها، نهادها، مراکز و موسسات دولتی و غیردولتی در شهرستان برای فعالیت در زمینه مسایل فرهنگی می باشد. پس بهتر است در این راستا برخی از مشکلات و شرایط کلی مبتلا به دستگاهها و فعالان فرهنگی در شهرستان دماوند را یادآور شویم.

⚪️تجربه ثابت کرده به خصوص در سالهای اخیر علیرغم پیش بینی و ارائه برنامه های پیشنهادی سالانه از سوی ادارات تابعه متناسب با شرایط و نیازمندی های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی در شهرستانها به مراجع بالادستی و اداره کل های متبوع، غالباً اعتبار مدون و مکفی در اختیار دستگاههای مذکور قرار نمی گیرد. این در حالیست که ادارات تابعه در تامین حداقل هزینه های فرهنگی در سایر امور نیز ناتوان یا با مشکل عدیده مواجه اند و بعضاً بدون تامین اعتبار مشخصی بویژه از سوی ادارات کل دست وپنجه نرم می کنند.

⚪️ انتظار می رود دستگاههای تابعه فرهنگی شهرستان در طول سال علاوه بر فعالیت ها و اجرای برنامه های معمول، به تولید آثار و اجرای برنامه های مختلف، توسط فعالان عرصه فرهنگ و هنر خویش اقدام نموده و سپس به ارائه گزارش مفصلی از عملکردها با محتوا و محوریت موضوعاتی نظیر ایجاد نشاط و امید در جامعه، ترویج فرهنگ ازدواج آسان، حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بهینه سازی اوقات فراغت، ساماندهی امور جوانان، مقابله با آسیبهای فرهنگی و اجتماعی، گرامیداشت هفته دفاع مقدس، دهه مبارکه فجر و … بپردازند.

⚪️با عنایت به اینکه مجری برنامه و فعالیت ها، مراکز، موسسات، تشکلهای فرهنگی هنری، هیات و … تعریف شده و تامین بیشتر هزینه های الزامی برگزاری برنامه ها نیز از درون خود شهرستان انتظار می رود، شرایطی را سبب شده تا ادارات، انجمنها، هیئتها، نهادهای فرهنگی و … با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

⚪️تجمیع حداقل های اعتبار مالی و منابع انسانی مورد نیاز این فرایند و فعالیت های ذکر شده را هر رقمی در نظر بگیریم، با توجه به شرایط موجود تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد از این اعتبار می‌تواند از طریق شهرستان تامین گردد و عملاً اجرایی شدن بسیاری از برنامه ها را تا حد ناممکن پیش برده است. لذا وقتی مراجع بالادستی هیچ اعتبار مشخص و مدونی در تامین نیازمندی ها را تخصیص نمی دهند، نتیجه چه خواهد شد؟ وانگهی در موضوعات مطرح شده فوق، چنانچه قرار باشد صرفاً شهرستان یا فعال فرهنگی، هنری و … خودش تامین کننده منابع باشد، طبیعتاً بیشتر با میل و ذائقه خودش در عرصه فرهنگ و هنر به فعالیت و تولید اثر خواهد پرداخت.

⚪️البته این در حالی است که مضاف بر این احوال، دوران تحمل مشکلات و محدودیتهای کرونایی را نیز سپری می کنیم و بسیاری از آموزشگاهها، مراکز و فعالان فرهنگی و هنری دیارمان با دشواریهای بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. حال به این شرایط مصوبات فرمانداری، کارگروههای مختلف فرهنگی و اجتماعی، و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی شهرستان را هم اضافه کنید.

💠چه باید کرد؟

⚪️بنابراین در گام اجرا، با بودجه ای محدود، برای حداقل های فعالیت نیز نگاه ها متوجه یک جا می شود!!! نمی خواهم بگویم در این شرایط دستگاههای فرهنگی و فعالان این عرصه، شهرداریها و … را به چشم صندوق اعتبارات یا قلک می بینند، اما اگر این تنها راه روزهای تنگدستی می باشد، بهتر است هر روز قلک روزهای مبادایمان را نشکنیم، که روزهای سخت تر دستمان تهی تر خواهد شد.

⚪️ به منظور هم افزایی صحیح و بهره مندی حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود شهرستان در عرصه فرهنگی، شایسته است دستگاهها و نهادها و… مربوطه نسبت به تهیه و تدوین اولویتها و برنامه های فرهنگی خود (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) اقدام نموده و نسخه ای از آن را در اختیار شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند قرار دهند. شورای مذکور نیز براساس پیشینه، توانمندی و اولویت های منطقه، متمرکز بر مهمترین رویدادهای فرهنگی، هنری و…، برنامه های فاخر را به تصویب نهایی رسانده و نسبت به جلب مشارکت منسجم، مشخص و تعریف شده شهرداریها و سایر ظرفیتهای موجود شهرستان اقدام نماید.

⚪️ قطعاً این شورا می تواند با تدوین و راهبری متمرکز چنین برنامه هایی پای خیرین فرهنگی و حضور مردمی را هم به تامین اعتبار و مشارکت در این رخدادهای فاخر شهرستان دماوند باز نماید. بی شک این اقدام، خود دستاوردی مهم در بسترسازی مشارکت فرهنگ عمومی در رویدادهای مهم فرهنگی – اجتماعی به حساب خواهد آمد.