بازار اشتغال استان تهران به کدام سو می رود؟
بازار اشتغال استان تهران به کدام سو می رود؟
کاهش نرخ بیکاری در استان تهران طی سال ۹۹ و تغییر در سهم بخش های مختلف اقتصادی در جذب نیروی کار این استان ۲ شاخص مهمی است که بازار کار پرجمعیت‌ترین استان کشور را در سال گذشته تحت تاثیر خود قرار داد.

در سال ۹۹ با وجود تاثیر مضاعف شیوع کرونا و تشدید تحریم ها بر اقتصاد ایران، استان تهران توانست در شاخص های مربوط به نرخ اشتغال و بیکاری جایگاه خود را نسبت به سال قبل از آن نه تنها بهبود ببخشد بلکه در مقایسه با شاخص های مورد نظر در سطح کل کشور نیز رتبه بهتری نسبت به سایر استان ها کسب کند.

بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران، در سالی که گذشت نرخ مشارکت اقتصادی در کشور به ۴۱.۳ درصد، نسبت اشتغال به ۳۷.۳ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۶ درصد رسید که به تبع آن نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران ۳۹.۸ درصد، نسبت اشتغال ۳۶.۹ درصد و نرخ بیکاری ۷.۲ درصد محاسبه شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت میان جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، نسبت اشتغال از نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار و نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می آید.

بازار اشتغال استان تهران به کدام سو می رود؟

طبق این آمار، استان تهران توانسته است برای دومین سال متوالی نرخ بیکاری خود را با وجود مشکلات ناشی از کرونا در محدوده تک رقمی نگه دارد در حالی که ۱۵ استان کشور در سال گذشته نرخ بیکاری ۲ رقمی را تجربه کردند.

استان های آذربایجان غربی، البرز، خراسان شمالی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان، یزد و اصفهان پارسال نرخ بیکاری ۲ رقمی را پشت سر گذاشتند که در این بین لرستان با ۱۵.۲ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در سال ۹۹ ثبت کرده است.

بازار اشتغال استان تهران به کدام سو می رود؟

توفیق تهران در تداوم کاهش نرخ بیکاری در این استان به عوامل متعددی باز می گردد که مهمترین آن به گفته انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، ایجاد شغل جدید در استان و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی برای رونق تولید بوده است.

بندپی اوایل اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با ایرنا از ایجاد ۱۱۲ هزار و ۴۰۰ شغل جدید در این استان طی سال گذشته خبر داد در حالی که طبق برنامه ریزی می بایست ۹۶ هزار شغل ایجاد می شد.

به طور کلی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با مرتفع شدن مشکلات زیرساختی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، نرخ بیکاری استان تهران روند کاهشی داشته است؛ در سال ۹۸ نرخ بیکاری در این استان ۹.۸ درصد محاسبه شده بود که این میزان در سال ۹۹ به ۷.۲ درصد تنزل یافت.

نتیجه این اقدامات اینکه آهنگ نرخ بیکاری در فصول مختلف سال گذشته در محدوده تک رقمی باقی مانده است؛ بر این اساس نرخ بیکاری در استان تهران در فصل بهار سال گذشته ۸.۸ درصد، در فصل تابستان ۶.۴ درصد، پاییز ۶.۸ درصد و زمستان هفت درصد محاسبه شده تا در نهایت نرخ بیکاری در کل سال ۹۹ در این استان به ۷.۲ درصد برسد.

بازار اشتغال استان تهران به کدام سو می رود؟

اما نکته مهم در آمارهای مربوط به اشتغال در استان تهران را می توان در سهم بخش های مختلف اقتصادی از بازار کار این استان جست و جو کرد زیرا نشان می دهد که از سهم بخش خدمات کاسته شده و به سهم بخص صنعتی افزوده شده است.

این تغییر را می توان در ۲ عامل جست و جو کرد؛ نخست شیوع کرونا که مشاغل حوزه خدمات را بیش از سایر بخش ها تحت تاثیر قرار داد و حتی موجب تعطیلی برخی کسب و کارها شد و دوم تلاش برای تقویت بخش ها و شهرک های صنعتی استان از طریق پرداخت تسهیلات و صدور جواز بهره برداری صنعتی.

قرار گرفتن این ۲ عامل سبب شده تا سهم کشاورزی از بازار اشتغال استان تهران ۱.۵ درصد، صنعت ۳۵.۲ درصد و خدمات ۶۳.۳ درصد محاسبه شود؛ این در حالی است که سهم بخش کشاورزی از بازار اشتغال کل کشور ۱۷.۴ درصد، صنعت ۳۳.۳ درصد و خدمات ۴۹.۳ درصد بوده است.

آنطور که استاندار تهران می گوید، در سال گذشته ۷.۷ درصد میزان استفاده از برق در بخش صنعت، ۱۳۵ درصد صدور جواز صنعتی و ۳۵ درصد صدور جواز در بخش کشاورزی رشد داشته که این ارقام نشان دهنده تلاش برای رونق تولید در استان بوده است.

علاوه بر این ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران پارسال چهار هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی پرداخت کرد که در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و جلوگیری از رکود در این واحدها با توجه به نرخ تورم تولید در سالهای ۹۸ و ۹۹ نقش داشت.

بهره برداری از یک‌ هزار و ۱۹۵ طرح تولیدی با اعتبار ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش نرخ بیکاری در استان به شمار می رود.

بازار اشتغال استان تهران به کدام سو می رود؟
  • نویسنده : منبع ایرنا